عصر بازار

گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید

روند اجرای قوانین تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مثبت است

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قوانین مانع‌زدایی از صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته روند اجرای قوانین شفافیت و تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار مثبت ارزیابی می‌شود.

روند اجرای قوانین تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مثبت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی طغیانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای ماده هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را قرائت و بیان کرد: ما در قالب دو گام اساسی تلاش کردیم موانع موجود از مسیر کسب و کارها برداشته شود. گام اول در مجلس دهم و در اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بود که در مجلس یازدهم با رفع ایرادات شورای نگهبان نهایی شد.

    وی ادامه داد: هدف از آن شفافیت و تسهیل صدور مجوزها بود. گام دوم در قالب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس یازدهم برداشته شد که افتخاری در کارنامه مجلس یازدهم است. این قانون در تاریخ1401.2.10 از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و با اجرایی شدن آن شاهد یک گام رو به جلو برای بهبود محیط کسب و کارها هستیم. در شرایط اقتصادی موجود برای مردم وجود موانع در مسیر کسب و کارها قابل پذیرش نیست.

    عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد کلی درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار بیان کرد: درگاه ملی مجوزها از ابتدای 1401 فعالیت خود را آغاز کرد که صدور مجوزهای شروع کسب و کار از اولویت‌های این درگاه بود. مجوزهای تمدید و توسعه و اخذ هرگونه استعلامات در فازهای بعدی این درگاه تعریف شده که هنوز اجرایی نشده است. در 50 روز ابتدای آغاز به کار درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بیش از 45 هزار و 717 درخواست ثبت شده که فقط 19 درصد مجوزها صادر شده است که باید در ادامه این  روند تسریع گردد.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها بیان کرد: وزارت کار که در بخش مشاغل خانگی مردم مراجعه زیادی به آن دارد از 485 عنوان مجوز 382 مورد را به این درگاه متصل کرده است و در حوزه مشاغل خانگی که غذا و دارو باشد 21 مجوز هنوز متصل نشده است. وزارت راه و شهرسازی از 105 مجوز 71 مورد را متصل کرده است. وزارت ارتباطات از 35 عنوان مجوز 24 مورد را متصل کرده است. وزارت ورزش و جوانان از پنج عنوان مجوز دو مورد را متصل کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 16 مجوز همه را متصل کرده اما به صورت ناقص، وزارت صنعت، معدن و تجارت که بیشترین مراجعه مردم به آن می‌باشد از کل 52 عنوان مجوز 32 مجوز را متصل کرده که سه مورد آن ناقص و 17 مورد آن هنوز متصل نشده است.

    طغیانی ادامه داد: تعدادی از دستگاه‌ها تاکنون به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند و پس از قرائت گزارش نظارتی اولیه کمیسیون اقدامات برای اتصال به درگاه آغاز شده است. شهرداری‌ها، سازمان نظام پزشکی و وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت دفاع از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید فرآیند اتصال به درگاه ملی مجوز را سریع‌تر شروع کنند.

    وی در ادامه تاکید کرد: ارزیابی کمیسیون از اجرای قوانین در تسهیل مجوزهای کسب و کار حکایت از روند رو به جلو و پیشرفت امور در اجرای قوانین و رفع موانع از مسیر کسب و کارها دارد. برخی از دستگاه‌ها در اجرای قانون اهتمام ویژه‌ای داشته است و عملکرد خوبی برجای گذاشته است. اما برخی از دستگاه‌ها نظیر وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم فراهم بودن زیرساخت‌ها همچنان در اتصال به درگاه ملی دچار کوتاهی بوده و باید نظارت دقیقی بر دستگاه‌های زیرمجموعه این نهاد صورت بگیرد. بخش‌هایی که به صورت عامدانه از اجرای قانون سرباز می‌زند باید با آنها برخورد شود. باید از ظرفیت نظارتی برای اجرای این قانون استفاده گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی