عصر بازار

کند شدن فعالیت‌های اقتصادی در انگلیس و هشدار رکود اقتصادی

عصر اعتبار- پایین آمدن شاخص مدیران خرید در انگلیس حاکی از کاهش تقاضا در این کشور در پاسخ به فشار تورم بر خانواده‌هاست و نگرانی درمورد رکود اقتصادی را بالا می‌برد.

کند شدن فعالیت‌های اقتصادی در انگلیس و هشدار رکود اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، شتاب فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی انگلیس در ماه جاری میلادی بیشتر از حد انتظار آهسته شده‌ و نگرانی درمورد رکود اقتصادی به‌خاطر تورم بالا را افزایش‌ داده است.
    شاخص مدیران خرید که یک شاخص ماهانه برای ارزیابی صنایع خدماتی و تولیدی است، در ماه مه تا 51.8 پایین آمده‌است، یعنی پایین‌ترین مقدار از فوریه سال گذشته میلادی. این رقم در ماه گذشته برابر با 57.6 بود.
    ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا به‌شدت پس‌از انتشار این اطلاعات کاهش یافت. ارزش ارز انگلیس 0.7 درصد طی یک روز پائین آمده و به 1 دلار و 25 سنت رسیده‌است.
    طبق گفته اقتصاددان‌ها، کاهش شاخص مدیران خرید در ماه مه حاکی از کاهش تقاضا در این کشور در پاسخ به فشار تورم بر خانواده‌هاست.
    اکثر نظرسنجی‌ها در انگلیس در مورد فعالیت‌های اقتصادی، تا به امروز علی‌رغم اطمینان پایین مصرف‌کنندگان به‌دنبال افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم طی 40 سال گذشته، نسبتاً خوش‌بینانه بود.

    نظرسنجی از خرده‌فروشان انگلیسی در ماه مه هم حاکی از بالا رفتن فروش با نرخ طبیعی در سال جاری میلادی بود، اما دورنمای فعالیت‌های اقتصادی در این کشور برای ماه آینده چندان مساعد نیست و احتمالاً به پائین‌ترین سطح از نوامبر 2020 می‌رسد، یعنی زمانی‌که اکثر کسب‌وکارهای غیرضروری به خاطر همه‌گیری کرونا بسته‌شده بودند.
    این اطلاعات نشان می‌دهد اقتصاد انگلیس در بحبوحه‌ تلاش بانک مرکزی این کشور برای کنترل تورم وارد رکود می‌شود.
    بازارهای مالی هنوز انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را تا پایان سال جاری میلادی از 1 درصد تا 2 درصد بالا ببرد.
    بسیاری از اقتصاددان‌ها انتظار رکود 0.5 درصدی را در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی دارند.
    شاخص مدیران خرید برای بخش تولید هم در ماه مه به 54.6 رسیده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم از ژانویه 2021. این رقم در ماه گذشته برابر با 55.8 بود.سفارش‌های جدید صادرات بیشترین کاهش را از ماه مه 2020 داشته‌است. تعدادی از تولیدکنندگان انگلیسی اختلالات به‌وجودآمده در تجارت پس از برگزیت را دلیل اصلی مشکلات خود می‌دانند.

    پورسعید خلیلی