عصر بازار

اقساط بدهی مالیاتی واحد‌های صنفی به ۶۰ ماه افزایش یافت

عصر اعتبار- معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت گفت: مطابق یکی از مصوبه‌های سران قوا، تقسیط بدهی مالیاتی واحد‌ها از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه افزایش یافت.

اقساط بدهی مالیاتی واحد‌های صنفی به ۶۰ ماه افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

    سوال: برنامه وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها چیست؟

    نیازی: جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا قیمت بسیاری از کالا‌ها در سطح جهان افزایش یابد و امروز در مقایسه با دی و بهمن پارسال، رشد قابل‌توجهی در قیمت‌های کالا‌های صنعتی، انرژی، غذایی و ... شاهدیم که چالش بزرگی برای همه کشور‌ها از جمله ایران به وجود آورد.

    وزارت صمت از پارسال برنامه‌های حمایتی را طراحی کرد که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید، بخشی باید در هیات وزیران تصویب شود و برخی دیگر نیز نیاز به مصوبه سران قوا دارد.

    سوال: چه اقداماتی از طرف دولت برای کمک به پرداخت مالیات‌ها ایجاد شده است؟

    نیازی: مطابق یکی از مصوبه‌های سران قوا، تقسیط بدهی مالیاتی واحد‌ها از 36 ماه به 60 ماه افزایش یافت.

    مطابق مصوبه دوم سران قوا، اگر بنگاهی برای ورود به بازار سرمایه اقدام کند صرفاً حساب‌های مالیاتی سه سال گذشته آن توسط سازمان بورس بررسی خواهد شد که به ورود بنگاه‌ها به بورس کمک می‌کند.

    مطابق مصوبه سومی که از سران قوا گرفته شد، اگر بنگاه یا فردی در بخش تولید نسبت به تامین مالی در بازار یا تولید اقدام کند، تا 1.2 برابر نرخ عقود مشارکتی از مالیات معاف خواهد شد که مشوقی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد بود.

    سوال: ساختار جدید وزارت صمت چه برتری نسبت به ساختار قبل دارد؟

    نیازی: من 15 سال در این وزارت خانه بودم و تشکیل شدن یا نشدن معاونت تاییدی بر توجه به آن نیست. قبلا این موضوع منفک بود و به صورت مستقل صنعت و فناوری فعالیت می‌کردند که باعث می‌شد به هم متصل نشوند، اما در شیوه جدید فناوری و نوآوری در دل کار است تا به جای حالت متمرکز در بین فعالیت‌ها جاری باشد.

    معاونت بهبود کسب و کار نخ تسبیح اتصال این اقدامات است. ما تازه وزارت صنعت، معدن تجارت را تشکیل دادیم؛ ادامه کار با ساختار قبلی امکان پذیر نبود، اما در منطق جدید پاسخگویی اصل اول است. به حوزه‌هایی پرداختیم که پیش از این به آن توجه نمی‌شد.

    سوال: درباره جزئیات برنامه ارتقاء تولید دانش بنیان وزارت صمت توضیح دهید؟

    برنامه ارتقا تولید دانشبنیان وزارت صمت هفته گذشته منتشر شد که نتیجه تعریف رویکرد مشترک بین ما و معاونت علمی و در راستای تحقق شعار سال بود. در 20 حوزه باید عمل کرد داشته باشیم، ابزار‌های مورد نیاز هم در برخی موارد تعیین شده و برخی در مرداد توسط دولت تصویب خواهد شد. توافقاتی هم با بخش‌هایی از جمله وزارت علوم و معاونت علمی صورت گرفته است.

    این ابزار‌ها موارد مختلفی دارد؛ تحقیق و توسعه، اعتبار سنجی، مشوق‌های مالی و بیمه‌ای، خرید محصولات فناورانه، تغییر برخی ضوابط و استانداردها، نظام قیمت گذاری برای حوزه‌های فناوری و نو‌آوری، تسهیلات خرید محصولات نوآورانه و بازنگری تعرفه‌ها برای محصولات دانش بنیان، صندوق‌هایی مثل صندوق خطر پذیر، زنجیره‌های به هم رسانی، تقویت شهرک‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان از جمله این ابزار‌ها است. در حوزه‌هایی مثل ماشین آلات و تجهیزات، متاورس، صنایع خلاق و مواردی از این قبیل تمرکز خواهیم داشت.

    سوال: با توجه به نیاز بخش معدن، واردات ماشین آلات معدنی در برنامه‌های وزارت صمت دیده شده؟

    نیازی: لازم است تا واردات ماشین آلات معدنی باز شود، اما تولید کنندگان دچار چالش نشوند. اختلافاتی وجود دارد که بعد از برطرف شدن آن سیاست داخلی وزارتخانه را اعلام کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو