عصر بازار

رکود اقتصادی ایالات‌متحده نزدیک است

عصر اعتبار- هفته گذشته فدرال رزرو ایالات‌متحده به دنبال مهار افزایش هزینه‌های زندگی، کمپین انقباض پولی خود را تسریع کرد و بزرگترین افزایش نرخ بهره از سال ۱۹۹۴ را به اجرا گذاشت.

رکود اقتصادی ایالات‌متحده نزدیک است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اقتصاددانان گروه گلدمن ساکس هشدار دادند که احتمال رکود اقتصادی ایالات‌متحده بیشتر شده است به همین دلیل پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را کاهش دادند.

    اقتصاددانان گلدمن اکنون 30 درصد احتمال ورود به رکود در سال آینده را در مقایسه با 15 درصد قبلی و 25 درصد احتمال مشروط ورود به رکود در سال دوم را (اگر در سال اول اجتناب شود) اعلام کردند که به معنای احتمال تجمعی 48 درصدی در دو سال آینده در مقایسه با 35 درصد تخمین قبلی است.

    اقتصاددانان به رهبری یان هاتزیوس اظهار کردند: «ما اکنون ریسک رکود را بالاتر و بیشتر می‌بینیم. دلایل اصلی این است که مسیر رشد پایه ما اکنون پایین‌تر است و ما به‌طور فزاینده‌ای نگران هستیم که فدرال رزرو احساس کند در صورت افزایش بیشتر قیمت‌های انرژی حتی اگر فعالیت به شدت کاهش یابد، مجبور است به شدت به تورم اصلی و انتظارات تورمی مصرف‌کننده واکنش نشان دهد».

    در حالی که مقایسه‌ها با دهه‌های 1960 و 1970 رقم بالاتری است، اقتصاددانان گلدمن گفتند که رشد دستمزدها و انتظارات تورمی بالا امروزه نسبت به آن زمان کمتر ریشه‌دار شده است.

    اقتصاددانان گلدمن در جواب سوال اینکه رکود ممکن است چگونه به نظر برسد؟ چنین گفتند که بدون عدم تعادل عمده، رکود ناشی از انقباض بیش از حد متوسط ‌به احتمال زیاد سطحی خواهد بود، اگرچه رکودهای سطحی‌تر نیز شاهد افزایش میانگین نرخ بیکاری در حدود 2 و نیم درصد بوده است. نگرانی دیگر این بار این است که واکنش سیاست‌های مالی و پولی ممکن است محدودتر از حد معمول باشد.

    در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی رشد سه ماهه دوم خود را 2.8 درصد حفظ کردند، چشم‌انداز خود را از سه ماهه سوم سال جاری تا سه ماهه اول 2023 کاهش دادند و اکنون رشد 1.75 درصد، 0.75 درصد و یک درصد را پیش‌بینی کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی