عصر بازار

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس رسید

عصر اعتبار- گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور شش ماه زودتر از موعد مقرر قانونی به مجلس شورای اسلامی رسید.

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، وعده مهرداد بذرپاش مبنی بر ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1400 کل کشور در پایان تیرماه تحقق یافت و با ثبت رکوردی بی سابقه 6 ماه پیش از موعد مقرر قانونی، امروز شنبه یکم مردادماه، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

    این گزارش در راستای اقدامات تحولی در برخط رسانی این نهاد نظارتی صورت گرفته است. علاوه بر ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه ماده واحده و تبصره‌ها، گزارش‌های تحلیلی موضوعات خاص در 19 سرفصل بودجه‌ای و گزارش «تحلیلی بر آسیب های ساختار نظام بودجه ریزی کشور» نیز به پیوست، تقدیم شده است.

    این اقدام باعث می‌شود نمایندگان مجلس، اعضای دولت، دستگاه های اجرایی، نخبگان و عموم مردم با در اختیار داشتن فرصت کافی از یافته های آن بهره مند شوند و بستر تدوین و تصویب بودجه‌ای کارآمدتر و موثرتر برای سال آتی فراهم شود.

    در بخشی از این گزارش اشاره شده است از بین 50 مورد احکامی که باید برای آن ها ابلاغ نامه، دستورالعمل، سازوکار اجرایی، شیوه نامه پرداخت و ... تهیه، تصویب و ابلاغ می شد، آیین نامه 14 مورد(28 درصد) در موعد مقرر قانونی تصویب، 28 مورد(56 درصد) خارج از مهلت مقرر قانونی تصویب شده و در 8 مورد(16 درصد) نیز تصویب نشده است.

    بررسی ماهیت احکام بودجه سال 1400 نشان می دهد که تعداد 220 مورد یعنی 54 درصد از 405 حکم، جزء و تبصره های این قانون، ماهیت بودجه ای و تعداد 185 مورد یعنی 46 درصد از آن ها ماهیت غیر بودجه ای داشته اند.

    همچنین حدود 19 درصد(76 مورد) از احکام اجازه ای، 79درصد(321 مورد) تکلیفی یا وظیفه ای و 2 درصد(8 مورد) دارای ممنوعیت بوده است.

    در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تعداد 62 شرکت دولتی در دو بخش «اقتصادی» و «فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری» و بخش بانک‌ها تحت عنوان شرکت‌های زیان‌ده درج شده در حالی که در عمل تعداد 140 شرکت در سال 1400 زیان‌ده بوده اند و به این شرکت‌ها مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان بابت کمک‌زیان از محل منابع عمومی دولت پرداخت شده است.

    جزییات بیشتر گزارش تفریغ بودجه سال 1400 کل کشور پس از قرائت در صحن علنی مجلس در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی