عصر بازار

آمارهای اقتصاد ترکیه حکایت می کنند؛

یخبندان اقتصاد ترکیه در زمستان

عصر اعتبار- جهان در حال گذر از نوسانات اقتصادی تاریخی است؛ ترکیه در زمستان با کمبود انرژی مواجه خواهد شد و به تبع آن شرایط اقتصادی این کشور نابسامان خواهد بود.

یخبندان اقتصاد ترکیه در زمستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، جهان در حال گذر از نوسانات اقتصادی تاریخی است که از همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن شروع می‌شود و بحران انرژی، قیمت‌های بالا و تورم در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین به معنای واقعی کلمه اقتصاد جهانی را در سراسر جهان از مسیر رشد خارج کرد.

    لونت ایسیک نویسنده‌ای ترک زبان در مقاله‌ای که توسط روزنامه ترکیه‌ای "استقلال" منتشر شد، گفته است که جهان در زمستان امسال با کمبود انرژی مواجه خواهد شد که بحران تورم را تشدید خواهد کرد. به گفته شکیب اوداجیچ، رئیس سازمان تجارت جهانی، قیمت گاز طبیعی که به 1300 دلار رسیده است، ممکن است تا 3 هزار دلار افزایش یابد و به نظر می‌رسد بدترین وضعیت هنوز در راه است.

    این نویسنده در ادامه مقاله خود این سوالات را مطرح کرده است که آیا سوخت و گاز پیدا خواهیم کرد؟ آیا ما قادر به پرداخت هزینه آنها خواهیم بود؟ این سوالات به ما امکان می‌دهد تا درک بهتری از سناریوهای بد پیش رو داشته باشیم.

    این نویسنده خاطرنشان می‌کند که پوشش قبوض انرژی یک مسئله جدی برای ذخایر ارزی ترکیه است، به ویژه با توجه به "بحران ارزی" که در دسامبر گذشته رخ داد، زمانی که شرکت خط لوله نفت و گاز ترکیه شروع به خرید ارز از بازار آزاد کرد. و 929 میلیون دلار از بانک دویچه برای خرید LNG از خارج از کشور وام گرفت.

    در آن زمان بانک مرکزی ترکیه شروع به پمپاژ 3 تا 4 میلیارد دلار در ماه به بازار کرد تا نرخ ارز را کنترل کند. ترکیه بحران زمستانی را پشت سر گذاشته است و اخبار مسیر بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد. این وام‌ها برای خرید LNG از تأمین کنندگان در آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، سنگاپور و بریتانیا استفاده می‌شود. هدف از تأمین مالی این بوده است. به عنوان کاهش وابستگی ترکیه به گاز طبیعی روسیه بیان شده است.

    این نویسنده تاکید کرد که کشور با آمیزه ای از بحران‌ها مواجه خواهد شد که مردم پس از شهریور احساس خطر بیشتری خواهند کرد. برخی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که از ذخایر طلا استفاده می‌شود و می‌توان از این طریق کمی آرام‌تر کرد، اما عاقلانه نیست که در زمانی که تمام دنیا در حال جمع‌آوری طلا هستند، در مقابل این احتمال، این اقدام را انجام دهیم. از یک رکود اقتصادی بزرگ حتی اگر ترکیه از ذخایر طلای خود که حدود 688 هزار تن است استفاده کند، تأمین 38 میلیارد دلار برای تأمین نیاز این کشور کافی نخواهد بود.

    در حالی که صادرات در حال شکستن رکورد است، واردات به رکوردهایی رسیده است که باعث افزایش کسری تجاری شده است و 80 درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است و این بدان معناست که با توقف واردات امکان ادامه صادرات وجود ندارد. و برای ادامه واردات به ذخیره ارزی عظیمی نیاز است.

    این نویسنده افزود: برابری نرخ برابری یورو و دلار کار را دشوارتر از همیشه می‌کند، زیرا صادرات ترکیه به یورو و واردات به دلار آمریکا است و این بدان معناست که ارز صادراتی قدرت خود را در برابر دلار از دست می‌دهد. واردات)، تورم، بحران ارزی و بحران انرژی همگی عواملی هستند که بر اقتصاد ما فشار وارد می‌کنند و همچنین مشکلات مهاجرتی را به وجود می‌آورند و به طور کلی این بحران را تشدید می‌کند.

    با توجه به وضعیت نوسان دلار، نگارنده معتقد است که تغییر سیاست کشورها انتخاب درستی است، زیرا حتی یک نمونه در تاریخ وجود ندارد که یک ارز ذخیره جهانی بدون جنگ تغییر کند. در حال حاضر شناخت مفهوم جنگ غیرممکن است، اما آنچه می‌دانیم این است که جنگ همه چیز را تغییر می‌دهد و کارت‌ها را دوباره توزیع می‌کند و زمانی که وضعیت موجود فرو می‌پاشد، فرصت‌های شگفت‌انگیزی پدیدار می‌شوند.

    نویسنده پیشنهاد می‌کند که ما به پایان سیستم جهانی رسیده ایم که موقعیت دلار و ایالات متحده را برای چندین دهه تقویت کرد. فعلاً می‌توان به ماه‌های سپتامبر و اکتبر به‌عنوان تاریخی اشاره کرد که می‌توانیم سیر اقتصاد جهانی را با وضوح بیشتری مطالعه کنیم. اگر رکود رسمی شود و بحران‌های جدی در بازارهای بزرگ سهام غرب - مانند هر رکود بزرگ - رخ دهد، ما وارد فاز رکود تورمی شده‌ایم. پس از آن کشورها برای پایان دادن به رکود تورمی و تبدیل کل جهان به بهشت نقدینگی، سیاست‌های انبساطی را اجرا می‌کنند و این بار دوران پایان دادن به سلطه دلار آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی