عصر بازار

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد:

شفافیت سپری در برابر فساد نظام بانکی

عصر اعتبار- بستر رانت باید در نظام پرداخت تسهیلات بانکی کشور برداشته شود به همین منظور سخت گیری برای شفافیت حداکثری در این زمینه امری الزامی است.

شفافیت سپری در برابر فساد نظام بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازار سرمایه (سنا)؛ علی اکبر کریمی، نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس و نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد اهمیت شفافیت تسهیلات کلان بانکی گفت: تلاش نمایندگان مجلس همواره بر این بوده که شفافیت در سیستم بانکی کشور افزایش یابد زیرا اعتقاد بر این است که شفافیت مهم‌ترین راهکار پیشگیری و مقابله با فساد است.

    وی افزود: مطابق با تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، بانک‌ها موظف شدند گزارش فصلی از اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات پرداختی به اشخاص را به بانک مرکزی ارائه و بانک مرکزی هم آن را منتشر کند که خوشبختانه این کار صورت گرفته و همچنان باید موضوع را تداوم بخشید تا به شرایط مناسب در این حوزه رسیده و شفافیت کامل ایجاد شود.

    نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس تصریح کرد: متاسفانه با وجود ابلاغ قانون، تعدادی از بانک‌ها هنوز این موضوع را اعلام نکردند که مجلس پیگیر شده تا کارها سرعت بیشتری بگیرد.

    کریمی با بیان اینکه دریافت وام در دو حالت است، اظهار کرد: حالت اول زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ تورم بالاتر از سود بانکی است. وام گرفتن در چنین شرایطی صرف سرمایه‌گذاری، خرید دارایی‌های ثابت و سرمایه در گردش برای کار شده و در نتیجه، ارزش رشد دارایی‌های خریداری شده به مراتب از اصل و فرعی که قرار است به بانک پس دهند بیشتر خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه نوع تسهیلات دهی بانک‌ها به اشخاص نیز باید شفاف سازی شود افزود: بانک‌ها در خیلی مواقع برای دادن تسهیلات ناچیز به افراد عادی سخت‌گیری‌های بسیار زیادی می‌کنند و در مقابل، به افراد فاقد وثیقه و بدون شرایط احراز صلاحیت وام‌هایی با رقم های درشت می‌دهند و بدین ترتیب به انبوه انواع بدهی‌های معوقه بانکی اضافه می‌شود.

    کریمی اظهارکرد: بانک‌ها انبوهی از بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری را برای خود ایجاد و به جای اینکه منابع و سپرده‌های مردم را در اختیار خود مردم و تولیدکنندگان و متقاضیان قرار دهند آنها را به طور انحصاری به بنگاه‌های خود هدایت و باعث می‌شود که از طریق سود، این بنگاه‌ها بزرگتر شده و دست تولیدکنندگان و عموم مردم هم از این وام ها کوتاه تر شود.

    نائب رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس با تصریح بر اینکه باید بستر رانت در نظام پرداخت تسهیلات بانکی کشور برداشته شود گفت: باید در این خصوص سخت‌گیری بیشتری شود تا شاهد شفافیت حداکثری در این زمینه بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی