عصر بازار

دلار چه واکنشی به برجام نشان می‌دهد؟

عصر اعتبار- واکنش آمریکا و اروپا به پاسخ کتبی ایران در برجام احتمال نوسان در قیمت دلار را افزایش می‌دهد. بازار دلار به اخبار برجام چه واکنشی نشان خواهد داد؟

دلار چه واکنشی به برجام نشان می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تجارت‌نیوز، بامداد امروز، سه‌شنبه 25 مرداد ایران پاسخ خود را به طور رسمی به اروپا تحویل داد. با اینکه برخی از منابع می‌گویند در پاسخ ایران موضوع تحریک‌برانگیزی وجود ندارد، اما هنوز نتیجه مذاکرات هسته‌ای مشخص نشده است.

    به نظر می‌رسد عدم قطعیت در پاسخ ظاهرا مشروط ایران، نوساناتی را در بازار دلار ایجاد کرده. امروز نرخ ارز بر خلاف روز گذشته، روند افزایشی دارد و به کانال 30 هزار تومان بازگشته است

    قیمت‌ها تاثیر می‌پذیرد؟
    برخلاف پیش‌بینی‌هایی که از قیمت دلار در صورت توافق صورت می‌گرفت، امروز قیمت‌ها در حال نوسان است. دلار در بازار آزاد امروز تا لحظه انتشار این خبربه قیمت 30 هزار و 180 تومان معامله می‌شود. البته صرافی ملی ایران قیمت امروز را 28 هزار و 70 تومان اعلام کرد. علت نوسان چیست؟

    برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: باید به این نکته توجه کرد که ایران پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده. بازار منتظر واکننش طرف دیگر مذاکرات است. اگر فضای ابهام تشدید شود یا آمریکا واکنش خوبی نشان ندهد، دلار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند.

    او توضیح داد: اما اگر خبر مثبتی از مذاکرات منتشر شود، احتمال کنترل قیمت‌ها در بازه فعلی وجود دارد.

    این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت: در حال حاضر تنها ابهامات تشدید شده است و نوسانات موجود در بازار امروز نیز نشان‌دهنده عدم قطعیت در پاسخگویی ایران است.

    تصمیم‌گیری دولت در تعیین قیمت دلار
    علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت واقعی دلار با توجه به نرخ تورم موجود در کشور و تفاوت جدی آن با کشورهای حوزه دلار، کمتر از 35 هزار تومان برآورد نمی‌شود.

    او افزود: اما با توجه به جو خوش‌بینی حاکم در بازار به احتمال توافق در مذاکرات وین، مدتی است که قیمت‌ها با نوسانات جزئی همراه شده و در کانال 30 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

    رئیس اسبق کانون صرافان در ادامه توضیح داد: بیش از 80 درصد از عرضه ارز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، دولت می‌تواند قیمت مورد نظر خود را به بازار دیکته کند. اما این دیکته قیمتی باید به میزان قیمت واقعی دلار صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی