عصر بازار

خسارت حدود دو میلیارد دلاری سرقت‌های رمزارز

عصر اعتبار- بر پایه یک بررسی جدید، ضرر مربوط به موارد هک رمزارز در هفت ماه نخست سال میلادی جاری، حدود ۶۰ درصد رشد کرد و به ۱.۹ میلیارد دلار رسید.

خسارت حدود دو میلیارد دلاری سرقت‌های رمزارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شرکت تحلیل بلاک‌چین Chainalysis اعلام کرد این افزایش ضرر ناشی از افزایش وجوه مسروقه از پروتکل‌های فاینانس غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) بوده است که در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود.

    اپلیکیشن‌های دیفای که بسیاری از آنها در بلاک ‌ین اتریوم اجرا می‌شوند، پلتفرم‌های مالی هستند که با دور زدن بانکهای سنتی، وام دهی به رمزارز خارج را امکان پذیر می‌کنند.

    شرکت Chainalysis خاطرنشان کرد نگاهی به هک 190 میلیون دلاری نوماد و هک پنج میلیون دلاری چندین والت سولانا در هفته نخست اوت، نشان می‌دهد این روند احتمالا به این زودی معکوس نخواهد شد. پروتکل‌های دیفای در برابر هک، آسیب پذیر هستند زیرا کد باز آنها به تبهکاران سایبری امکان می‌دهد آسیب‌پذیریهایی که در آنها وجود دارند، را شناسایی کنند.

    عمده وجوه مسروقه از پروتکل‌های دیفای به هکرهایی نسبت داده می‌شود که در کره شمالی فعالیت دارند به خصوص گروه هکری لازاروس که کاملا شناخته شده است.

    طبق برآورد این شرکت آمریکایی، گروه‌های هکری وابسته به کره شمالی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود یک میلیارد دلار رمزارز از پروتکل‌های دیفای به سرقت برده‌اند.

    شرکت Chainalysis از کاهش 65 درصدی کلاهبرداریهای رمزارز تا پایان ژوئیه خبر داد که همسو با افت قیمت رمزارز بوده است. مجموع درآمد کلاهبرداری‌های رمزارز از ابتدای سال میلادی جاری تا ژوئیه، یک میلیارد و 600 میلیون دلار بود که 65 درصد در مقایسه با چهار میلیارد و 460 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشت. کلاهبرداران وانمود می‌کنند کسب و کارهای مشروعی هستند و کوین‌ها یا توکن‌های تقلبی عرضه می‌کنند.

    طبق آمار سایت کوین گیکو، ارزش بازار رمزارز تا پنج شنبه گذشته، 1.1 تریلیون دلار بود که بیش از 50 درصد در مقایسه با 2.35 تریلیون دلار در ابتدای سال، کاهش داشته است. بیت کوین از ابتدای امسال تاکنون، حدود 48 درصد کاهش قیمت داشته و در چند ماه گذشته، بین 20 تا 24 هزار دلار بوده است.

    بر اساس گزارش رویترز، از ژانویه سال 2022، عایدی حاصل از کلاهبرداری‌های رمزارز همسو با ریزش قیمت بیت کوین، کاهش پیدا کرده است. نه تنها عایدی حاصل از این کلاهبرداری‌ها کاهش پیدا کرده بلکه موارد کلاهبرداری، به پایین‌ترین شمار در چهار سال اخیر رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی