عصر بازار

آغاز فروش ارز اربعین در بانک‌ها و صرافی‌ها

هزینه خرید ۱۰۰ دلار ارز اربعین چقدر می‌شود؟

عصر اعتبار- هر یک از زائرین اربعین از امروز می‌توانند ۱۰۰ دلار توافقی بخرند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، باید برای این میزان دلار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازند.

هزینه خرید ۱۰۰ دلار ارز اربعین چقدر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات از امروز باید نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان 100 دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام کنند.

    در این زمینه، زائرین اربعین برای دریافت این میزان ارز باید حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کنند، زیرا در حال حاضر دلار توافقی در کانال 28 هزار تومان قرار دارد.

    در زمان نوشتن این گزارش، دلار توافقی در  محدوده 28 هزار و 500 تومان تا 28 هزار و 600 تومان نوسان دارد و در این محدوده قیمتی معامله می‌شود.

    البته، هر زائر در صورتی که بخواهد دینار بخرد، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای 100 دلار نسبت به پرداخت 150 هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

    از سوی دیگر، آن‌ها می‌توانند علاوه بر ارز اربعین، ارز مسافرتی نیز دریافت کنند که متقاضیان ارز مسافرتی می‌توانند از صرافی‌ها 300 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بخرند و از طریق بازار توافقی و به نرخ توافقی نیز تا سقف 500 یورو و یا 2000 یورو سرفصل سایر اقدام کنند.

    در این بین، بررسی وضعیت تخصیص ارز اربعین در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در سال 1398 زوار اربعین می‌توانستند حداکثر 100 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه، ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان بخرند. البته در آن سال زائران درصورت نیاز می‌توانستند قبل از عزیمت به عراق و در شهر خودشان نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

    در سال 1397 نیز زائران می‌توانستند از طریق بانک ملی ایران مبلغ 100 هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار 96 ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند. البته دریافت ارز اربعین در خارج از ایران در آن سال مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد و به ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین منجر شد که دلیل آن عدم همکاری بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران اعلام شد.

    شرایط دریافت ارز زائران اربعین در سال 1396 نیز اینگونه بود که زائرانی که از راه‌های هوایی و زمینی در گردهمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند، می‌توانستند حداکثر 200 دلار آمریکا با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان، ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی