عصر بازار

پرداخت ۳۳ میلیارد دلار تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی گفت: تا الان ۳۳ میلیارد دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرده‌ایم، ما در لرستان کل استان را منطقه محروم در نظر گرفتیم و ۳۰ درصد سود تسهیلات ارزی را بخشیدیم.

پرداخت ۳۳ میلیارد دلار تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علیرضا صالح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان، با اشاره به تاریخچه تشکیل صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: بحث تشکیل حساب ذخیره ارزی در سه دولت هشتم، نهم و دهم دنبال شد.

    وی ادامه داد: در حساب ذخیره ارزی تا سال 84 حدود 35 میلیارد دلار وارد حساب شد از 84 تا 89 حدود 185 میلیارد دلار وارد حساب ذخیره ارزی شد.

    صالح بیان کرد: از سال 82 تا 89 حدود 124 میلیارد دلار وارد دولت و حدود 16 میلیارد دلار تسهیلات به بخش خصوصی داده شد و مقداری به بخش خصوصی و در پایان سال 88 باقی‌مانده حساب ذخیره ارزی دو میلیون دلار بود.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی عنوان کرد: در ماده 84 برنامه پنجم صندوق توسعه ملی ایجاد شد،  که در اساسنامه آن بنابود 20 درصد منابع به این صندوق بیاید و کامل به بخش خصوصی داده شود و دولت به ان دسترسی نداشته باشد.

    وی بیان کرد: هدف ما در صندوق توسعه ملی زاینده کردن سرمایه‌هاست.

    صالح ادامه داد: تفاوت بین بودجه و صندوق در این است که پایان سال باید بودجه را صفر کنیم.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم این است وارد سرمایه‌گذاری شویم و با شما مشارکت کنیم.

    وی عنوان کرد: ریال بحث ممنوعه صندوق است، ماده 52 را در مجلس از سال 90 شروع کردند تبدیل به ریال کنید، 9 میلیارد دلار را به ریال تبدیل کردیم که الان دو میلیارد دلار ارزش دارد.

    صالح با اشاره به این‌که باید تسهیلات ارزی را بگیریم و بتوانیم به لرستان بدهیم، تصریح کرد: در تسهیلات ارزی واحدهایی که می‌توانند صادرات داشته باشند، تسهیلات ارزی را بگیرند و بازپرداخت داشته باشند کف پانصد میلیارد دلار می‌توانیم پرداخت داشته باشیم.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی ادامه داد: بجز بانک صنعت و معدن هر بانک دیگری به من امضا کند که اعتبار ندارد قول می‌دهیم قراردادا عاملیت را با آن‌ها ببندیم.

    وی تصریح کرد: علاوه بر تسهیلات اعتبار خریدار خارجی نیز می‌توانیم داشته باشیم، اگر توانستند مشتری خارجی پیدا کنند و داشته باشند، بنابراین در بانک‌های تخصصی‌مان می‌توانید سپرده گذاری کرده تسهیلات خریدار خارجی هم داشته باشید.

    صالح افزود: شرکت‌های پیمانکاری در مناقصه‌های بین‌المللی برنده شده‌اند قرار داد ببندید 6 درصد تجهیز کارگاه و 7 درصد پیش پرداخت ضمانتنامه ارزی می‌خواهید به ما اعلام کنید در بانکی حساب ارزی باز می‌کنیم که به شما ضمانت نامه بانکی بدهد.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری خوب در استان داشته باشید که افق روشنی داشته باشد می‌توانیم در کنار شما قرار گرفته و سرمایه‌گذاری کنیم.

    وی عنوان کرد: کسانی که سرمایه در گردش ریالی می‌خواهند و قرارداد معتبر دارند، اگر این استان بتواند پنج میلیون دلار سرمایه در گردش ارزی بگیرد خیلی از مشکلات سرمایه در گردش ریالی حل می‌شود

    صالح ادامه داد: تا الان 33 میلیارد دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرده‌ایم، ما در لرستان کل استان را منطقه محروم در نظر گرفتیم و 30 درصد سود تسهیلات ارزی را بخشیدیم.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی خطاب به حضار تأکید کرد: از ظرفیت‌های ما استفاده کنید، برای سپرده گذاری سرمایه در گردش ارزی در خدمت شما هستیم.

    وی عنوان کرد: ما در صندوق دنبال بنگاه داری نیستیم، در حد 20 درصد می‌خواهیم ورود کنیم، سهامداری می‌خواهیم ورود کنیم ولی جایی وارد سرمایه‌گذاری می‌شویم که زایندگی داشته باشد.

    صالح بیان کرد: ریال مانایی را برای این آوردیم برای طرح‌هایی که صادرات ندارند اما طرح پرباری است استفاده شود.

    معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی  افزود: لرستان می‌تواند نقشی که همدان برای غرب کشور بازی می‌کند برای جنوب غرب کشور بازی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی