عصر بازار

کارشناس پولی و بانکی مطرح کرد:

بانکی‌ها همچنان امکان افزایش سودآوری را دارند

عصر اعتبار- میثم علیمحمدی گفت: معتقدم بانک‌ها فرصت‌هایی برای افزایش سودآوری در ماه‌های آینده را دارند و افزایش هزینه‌های مالی با رشد درآمدهای بانک‌ها پوشش داده خواهد شد.

بانکی‌ها همچنان امکان افزایش سودآوری را دارند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، میثم علیمحمدی کارشناس پولی و بانکی در خصوص وضعیت گروه بانکی بیان کرد: نسبت P بر E گروه بانکی حدود 6 الی 6.5 است که این نسبت هم راستا با میانگین P/E تاریخی بازار بوده و براساس این نسبت سهم‌های بانکی بالاتر از ارزش ذاتی معامله نمی‌شوند. ضمن اینکه این نسبت حدودا 6 مربوط به میانگین بانک‌ها و موسسات مالی است و برخی نمادهای بانکی شرایط بهتری داشته و نسبت P/E پایین‌تر از این میانگین دارند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا سود بانک‌ها در ماه‌های آینده قابل تکرار است یا خیر، گفت: بخش عمده سود تحقق یافته بانک‌ها در فصل بهار، سود عملیاتی بوده است. با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در عملیات بازار باز OMO و RIPO نگرانی‌هایی بابت افزایش هزینه مالی بانک‌ها ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده سود بانک‌ها از محل عملیات بانکی به خاطر اضافه برداشت‌ها، کاهش یابد. طبق آخرین آمار بانک مرکزی نیز نسبت پول به نقدینگی 22.5 درصد بوده که در چند سال اخیر بی سابقه است و نشان از افزایش گردش پول در بانک‌ها را دارد. به نظر می‌رسد تورم و افزایش پایه پولی و همچنین افزایش یارانه‌های نقدی برخی دهک‌ها، باعث شده پول بیشتری در دست مردم باشد؛ ولی این پول صرف تامین هزینه‌های روزمره خانوارها شده و عملا پس انداز و سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها متناسب با رشد نقدینگی، رشد نداشته است. اما این موضوع به معنای کاهشی بودن روند سودآوری بانک‌ها نیست و معتقدم بانک‌ها فرصت‌هایی برای افزایش سودآوری در ماه‌های آینده را دارند و افزایش هزینه‌های مالی با رشد درآمدهای بانک‌ها پوشش داده خواهد شد.

    علیمحمدی ادامه داد: یکی از محل‌های شناسایی سود بانک‌ها، افزایش نرخ تسعیر ارز است که با توجه به سیر صعودی نرخ ارز در کشور احتمالا نرخ تسعیر ارز بانک‌ها امسال نیز رشد مناسبی نسبت به سال قبل داشته باشد و بانک‌هایی که تراز ارزی مثبت دارند، پتانسیل شناسایی سود از این محل را خواهند داشت. علاوه بر این بانک‌ها دارایی‌های زیادی هم در اختیار دارند و اگرچه ROA صنعت بانکداری متناسب با این دارایی‌ها رشد نکرده؛ ولی ارزش NAV بانک‌ها به واسطه رشد ارزش این دارایی‌ها افزایش داشته است. همچنین بانک‌ها قابلیت تحقق درآمد عملیاتی و شناسایی سود از محل واگذاری دارایی را هم دارند. شاید ابهامات در فضای کلان سیاسی و اقتصادی فعلا از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کاسته باشد؛ ولی بعضی بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت ارزنده هستند. علاوه بر اینها، بانک‌ها از احیای برجام و گشایش روابط اقتصادی هم منتفع خواهند شد. در مجموع معتقدم بانک‌ها در میان مدت وضعیت بهتری خواهند داشت.

    کارشناس پولی و بانکی در پیش‌بینی وضعیت بانک‌های زیان‌ده اظهار کرد: با توجه به حمایت بانک مرکزی از سپرده‌گذاران موسسات غیر مجاز و... به نظر می‌رسد سپرده‌گذاران بانک‌های زیان‌ده نباید نگرانی زیادی داشته باشند. از منظر سهامداری اما، باید دید مبنای انتخاب سهام این بانک‌ها توسط سرمایه گذاران چه بوده است. برخی از این بانک‌ها، دارایی های قابل توجهی در تملک دارند و طبیعتا اگر سهامداران بر مبنای ارزش روز این املاک و دارایی‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، EPS و P/E سهم نباید حائز اهمیت باشد و باید ارزش NAV مبنای تحلیل قرار بگیرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد این دارایی‌ها بعضا نقدشوندگی بسیار پایینی دارند و این بانک ها به سبب کمبود منابع نقدی، برای جذب سپرده معمولا نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذاران پیشنهاد می‌کنند که این اقدام، خود منجر به افزایش زیان بانک‌ها خواهد شد. همچنین توقف طولانی مدت نماد این بانک‌ها نیز محتمل است. البته افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بعضی بانک‌ها با زیان انباشته سنگین، می‌تواند راهکاری برای بهبود وضعیت در این بانک‌ها باشد. اما شخصا معتقدم در جایی که می‌توان روی سهام بانک‌های شفاف‌تری که نسبت P/E پایین‌تر از 5 دارند، سرمایه گذاری کرد؛ دلیلی برای انتخاب سهم های پرریسک تر وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی