عصر بازار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خبر داد:

بازنشستگی پیش از موعد ۷۰۰ کارگر در مشاغل زیان‌آور لرستان

عصر اعتبار- مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان گفت: طی شش ماه نخست امسال درخواست بازنشستگی پیش از موعد ۷۶۳ نفر در مشاغل سخت و زیان‌آور استان تأیید شد.

بازنشستگی پیش از موعد ۷۰۰ کارگر در مشاغل زیان‌آور لرستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی جهانی با اشاره به افزایش زمان رسیدگی کمیته‌های رسیدگی به مشاغل سخت و زیان آور در استان، اظهار کرد: با توجه به حجم درخواست‌های کارگران برای بازنشستگی بیش از موعد و رسیدگی به این پرونده‌ها با همکاری تامین اجتماعی و سایر نهادهای عضو کمیته‌های بدوی و تجدید نظر در استان بررسی به این دادخواست تسریع و جلسات کمیته‌های مورد نظر افزایش یافت.

    وی افزود: در شش ماهه نخست امسال 29 جلسه کمیته بدوی و 4 جلسه کمیته تجدیدنظر برگزار شد و به 983 درخواست بازنشستگی بیش از موعد کارگران استان مورد بررسی و صدور رای قرار گرفت.

    مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه هدف این کمیته‌ها بررسی عادلانه و دقیق درخواست های کارگرانی است که عمر خود را در مشاغل سخت مشغول بکار بوده‌اند، گفت: از تعداد درخواست‌های رسیده به کمیته بدوی 684 درخواست بازنشستگی بیش از موعد و از 176 پرونده بررسی شده در کمیته تجدید نظر 79 درخواست مورد تایید این کمیته قرار گرفته و برای مراحل بعدی به سازمان تامین اجتماعی استان ارسال شدند.

    جهانی با تشریح جزئیات بازنشستگی بیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، اظهار کرد: همه کارگران مشغول در مشاغل سخت و زیان آور با 20 سال سابقه کار متوالی و یا 25 سال سابقه کار متناوب می توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند تا تقاضای آنها در کمیته های تخصصی بدوی و تجدید نظر مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور مورد بررسی قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند درخواست بازنشستگی در این مشاغل را در کمیته‌های تخصصی بدوی و تجدیدنظر مربوطه در سامانه Http//: SAKHT.MCLS.GOV.IR   ثبت کنند، بیان کرد: نتیجه بررسی و رأی صادر شده از طریق درخواست کننده قابل پیگیری و رصد بوده و کارگران در صورت اعتراض به رای صادر شده توسط کمیته‌های بدوی و تجدید نظر در سایت مربوطه و یا مراجعه به ادارات تابعه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند.

    مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه گفت: بنا بر قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور، کارگران بیمه شده اینگونه مشاغل که بر اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد، تنشی بالاتر از ظرفیت طبیعی به آنها وارد شود، می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند.

    وی به برنامه‌ریزی برای افزایش بازرسی، آموزش ایمنی و بهداشت کار به کارگران و کارفرمایان و رفع خطراتی که در محیط کار متوجه کارگران است اشاره کرد و افزود: ایمنی و بهداشت کار کارگاه‌های مختلف توسط بازرسان به صورت دوره‌ای و زمان بندی شده مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد و موارد لازم تذکر و کارفرمایان مکلف و موظف به ایمن‌سازی محیط کار و رعایت آئین نامه‌های مرتبط و به خصوص ضدعفونی کردن مرتب واحدهای خود در مقابله با ویروس کرونا هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی