عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا را کاهش داد

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین، بالا رفتن هزینه‌های زندگی و کند شدن رشد اقتصاد چین، باعث کند شدن رشد اقتصاد دنیا در سال آینده میلادی تا ۲.۷ درصد می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصاد دنیا در سال آینده میلادی تا 2.7 درصد کندتر شود. این رقم 0.2 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی این صندوق در ماه ژوییه است. تخمین زده می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در سال آینده میلادی رکود اقتصاد را تجربه کنند.

    صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از دورنمای اقتصاد دنیا که در روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد علاوه‌بر بحران مالی جهانی و اوج همه‌گیری کرونا، این ضعیف‌ترین رشد اقتصاد دنیا از 2001 است. این صندوق تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی را 3.2 درصد اعلام کرده‌است. این رقم در 2021 برابر با 6 درصد بود.

    در کنار هشدارهای سازمان ملل، بانک جهانی و بسیاری از مؤسسات مالی دنیا، صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده شرایط اقتصادی بدتر از این خواهد شد و بسیاری از مردم در 2023 رکود اقتصادی را تجربه می‌کنند.

    در این گزارش آمده‌است:«بیش‌از یک‌سوم اقتصاد دنیا شاهد دو فصل پیاپی رشد منفی بوده‌ و رشد 3 اقتصاد بزرگ دنیا یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین آهسته شده‌است.

    صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود 3 عامل را دلیل کاهش رشد اقتصاد می‌داند: حمله روسیه به اوکراین، بالا رفتن هزینه‌های زندگی و کند شدن رشد اقتصاد چین. همه این عوامل روی‌هم‌رفته یک شرایط بی‌ثبات از نظر اقتصادی، ژئوپلیتیکی و اکولوژیکی را به وجود می‌آورد.

    ادامه جنگ اوکراین با تشدید بحران انرژی در اروپا و تخریب زیرساخت‌های اوکراین، اقتصاد دنیا را به‌شدت بی‌ثبات می‌کند.

    قیمت گاز طبیعی نسبت‌به سال گذشته میلادی بیش‌از 4 برابر شده و صادرات گاز روسیه به کمتر از 20 درصد سطح سال گذشته رسیده‌است. جنگ در اوکراین قیمت مواد غذایی را هم در سراسر دنیا بالا برده‌است.

    صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند تورم جهانی در اواخر سال جاری میلادی افزایش‌یافته و به 8.8 درصد برسد که نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر می شود. این رقم در سال گذشته برابر با 4.7 درصد بود.

    این صندوق با اشاره به سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی بانک‌های مرکزی دنیا برای مقابله با تورم و افزایش ارزش دلار آمریکا اعلام کرد تورم جهانی در سال آینده میلادی احتمالاً تا 6.5 درصد و در 2024 تا 4.1 درصد پایین می‌آید.

    در این گزارش آمده‌است فقر در دنیا روبه‌افزایش است و 47 درصد جمعیت دنیا در حال حاضر در فقر به سر می‌برند.

    صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد علاوه‌بر تاثیر محدودیت‌های کرونایی در چین بر رشد اقتصاد این کشور، بحران انرژی هم سایر اقتصادهای دنیا ازجمله اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو