عصر بازار

نسبت به شهریورماه سال گذشته؛

تراکنش‌های خرید کالا در شهریورماه ۱۳ درصد رشد داشت

عصر اعتبار- وزارت اقتصاد اعلام کرد: ادعای بلاتکلیفی بازار در حالی مطرح می‌شود که رونق نسبی بازار کالاها و خدمات در شهریورماه در آمار تراکنش‌های بانکی آن قابل مشاهده است، به طوری که تعداد تراکنش‌های خرید در شاپرک در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳ درصد و نسبت به ماه قبل ۴.۲ درصد رشد داشته است.

تراکنش‌های خرید کالا در شهریورماه ۱۳ درصد رشد داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مرکز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه شرق با عنوان «بازار در بلاتکلیفی» تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های اصلاح اقتصادی، پرهیز از تصمیمات شتاب زده و غیر قابل پیش‌بینی و پایبندی به نقشه راه رشد غیر تورمی و فقرزدا از رویکردهای اصولی دولت سیزدهم است که به‌مرور نتایج آن در بخش‌های مختلف اقتصادی مشهود است.

    رشد تولید در صنایع بورسی که در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب 5.8 درصد، 6.7 درصد و 6.2 درصد رشد نسبت به مشابه سال قبل داشته است. کاهش تورم تولیدکننده از نزدیک به 81 درصد در شهریور 1400 به 42 درصد در شهریور 1401 رسیده است.

    استناد به کاهش آمار سرمایه‌گذاری خارجی برای آنکه نتیجه گرفته شود که بازار بلاتکلیف است و اقتصاد ناپایدار، استناد درستی نیست چرا که کاهش آمار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم نسبت به یک سال پیش از آن به دلیل اصلاحی است که در نظام اطلاعات سرمایه گذاری و حذف آمارهای غیر واقعی در دولت سیزدهم انجام شده است. با نظام آماری جدید در یک سال آغاز دولت سیزدهم میزان 4.8میلیارد دلار سرمایه خارجی با مجوز سرمایه‌گذاری معتبر جلب شد و اگر قرار بود نظام آماری گذشته و با لحاظ مجموع مجوزهای معتبر و باطل شده در نظر گرفته شود، این رقم باید 8.9 میلیارد دلار اعلام می‌شد.

    در نظام آماری سابق که تا قبل از یک سال اخیر مورد استفاده بود؛ مبالغ تمامی مجوزهای صادره توسط هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور به عنوان آمار جلب سرمایه خارجی معرفی می‌شد؛ اما در نظام آماری جدید و با اصلاح صورت گرفته صرفاً در هر بازه زمانی مجوزهای معتبر به عنوان آمار جلب سرمایه خارجی در طول یک سال با مبدا شروع کار دولت اعلام شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو