عصر بازار

اقتصاد انگلیس وارد رکود شد

عصر اعتبار- اطلاعات رسمی نشان می‌دهند تولید اقتصادی در انگلیس ۰.۲ درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش‌یافته است.

اقتصاد انگلیس وارد رکود شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اقتصاد انگلیس در سه ماه تابستان در آغاز رکودی که آن را طولانی‌ترین رکود اقتصاد این کشور می‌دانند، کوچک شد. به‌این‌ترتیب چالش‌های بسیاری برای جرمی هانت، وزیر دارایی انگلیس در شرایطی که آماده افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌کرد در هفته آینده می‌شود، به‌وجودآمده است.

    اطلاعات رسمی نشان می‌دهند تولید اقتصادی در انگلیس 0.2 درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش‌یافته است. اما این اولین کاهش تولید ناخالص داخلی از آغاز 2021 است، یعنی زمانی‌که این کشور در محدودیت‌های شدید کرونایی قرار داشت و خانواده‌ها و کسب‌وکارها درگیر بالا رفتن شدید هزینه‌های زندگی بودند.

    اقتصاد انگلیس بسیار کوچک‌تر از قبل از بحران کروناست. انگلیس تنها کشور عضو گروه 7 است که نتوانسته کاملاً از رکود دوران کرونا خارج شود و اقتصاد آن بسیار کوچک‌تر از 3 سال گذشته‌است.

    وزیر دارایی انگلیس در پاسخ به این اطلاعات اقتصادی هشدار داد باید تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای درمورد مالیات‌ها و هزینه‌کرد گرفته شود تا بتوان ثبات را به اقتصاد بازگرداند. وی اعلام کرد برای رسیدن به این هدف یعنی رشد پایدار باید تورم را مهار کرد، ترازنامه‌ها را متعادل کرد و بدهی را پایین آورد.

    بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته اعلام کرد اقتصاد این کشور در آستانه رکودی قرار دارد که در صورت ادامه روند افزایش نرخ بهره، تا دو سال طول خواهد کشید. این بانک همچنین هشدار داد حتی بدون افزایش نرخ بهره هم اقتصاد تا انتهای سال آینده میلادی کوچک خواهد شد.

    اقتصاددان‌ها عقیده دارند ترس از رکود اقتصاد حالا به واقعیت تبدیل‌شده است. کاهش تولید در انگلیس آغاز یک رکود طولانی است که عوامل آن تورم بالا، افزایش صورت‌حساب‌های انرژی و بالا رفتن نرخ بهره هستند.

    اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد اقتصاد این کشور تنها در ماه سپتامبر که مراسم خاکسپاری ملکه باعث تعطیلی همگانی و بسته شدن کسب‌وکارها شده بود، 0.6 درصد کوچک شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی