عصر بازار

دریافت وام ازدواج از بانک‌ها؛ آسان‌تر از گذشته

عصر اعتبار- برابر آمار‌ها پرداخت تسهیلات ازدواج در بانک‌های دولتی و خصوصی کشور افزایش یافته است.

دریافت وام ازدواج از بانک‌ها؛ آسان‌تر از گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، طبق قانون بودجه، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کند. تسهیلاتی که باید با یک ضامن و در کمترین زمان ممکن پرداخت شود. موضوعی که بار‌ها از زبان عالی‌ترین مقام بانک مرکزی شنیده شده است.

     

    پیش‌تر هم علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا مبنی بر اینکه با توجه به تاکید اخیر رئیس جمهور برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج، تمهیدات جدید بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت این وام چیست؟ اظهار داشت: در خصوص تسهیل دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، علاوه بر بخشنامه‌های قبلی که در ابتدای سال به شبکه بانکی ابلاغ کرده بودیم، دو نکته مهم را پیرو دستور رئیس جمهور محترم تاکید و به بانک‌ها بخشنامه کرده‌ایم.

     

    وی ادامه داد: در بحث وثایق طبق قانون مبتنی بر اعتبارسنجی حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر یا در چارچوب دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد است که تسهیلاتی را برای دریافت وثایق در نظر گرفتیم.

     

    صالح آبادی تصریح کرد: ما این موضوع را هم به شبکه بانکی تکلیف کردیم تا به محض تکمیل مدارک و ارائه مدارک توسط متقاضی، بانک حداکثر ظرف 10 روز باید پول را به حساب متقاضی واریز کند؛ بنابراین تاکید می‌کنم که حداکثر بعد از تکمیل مدارک و مستندات توسط متقاضی، ظرف 10 روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

     

    خروجی این تاکیدات را می‌توان در رشد 55 درصدی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نسبت به مدت مشابه سال قبل جستجو کرد. در همین رابطه محمد نادعلی رئیس دایره اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: اهم تسهیلاتی که نظام بانکی درخصوص تکالیف قانون بودجه 1401 پرداخت کرده مربوط به ازدواج و فرزندآوری بوده و تا 23 مهرماه، 73 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به 534 هزار نفر پرداخت شده است.

     

    رشد صد در صدی پرداخت تسهیلات ازدواج در یک بانک دولتی

     

    در این میان برخی بانک‌های دولتی کشور از رشد صد درصدی پرداخت این تسهیلات خبر می‌دهند. برای مثال سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفتگو با خبرنگار ایبنا اعلام کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در 6 ماهه نخست امسال، 24 هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده که این میزان در مقایسه با 12 هزار و 100 میلیارد ریالِ مدت مشابه سال قبل، تقریبا از یک رشد صد در صدی برخوردار است.

     

    پرداخت وام ازدواج در بانک ملی هم از رشد 20 درصدی برخوردار بوده است. صمد عزیزنژاد عضو هیئت مدیره بانک ملی در گفتگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: علی رغم تمام فشار‌های نقدینگی، وام‌های قرض الحسنه به هیچ وجه متوقف نشد و این بانک تا اواسط مهر ماه امسال، حدود 96 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به میزان 133 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

     

    رشد 62 درصدی تسهیلات ازدواج در بانک صادرات

     

    اما این رشد تنها به بانک‌های دولتی ختم نمی‌شود. برای مثال بانک صادرات تا اواسط مهرماه به 76 هزار و 166 متقاضی 103 هزار و 45 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرده است. رقمی که نشان از یک رشد 62 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

    مدیرعامل بانک دی هم اعلام کرده بعد از تکمیل مدارک، ظرف 24 ساعت این تسهیلات به حساب افراد واریز می‌شود. علیرضا قیطاسی پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار ایبنا اعلام کرده بود: امروز مزدوجینی که براساس ساز و کار فراهم شده از طریق سایت بانک مرکزی، بانک مورد نظر خود را بانک دی انتخاب کرده‌اند، به سرعت نتیجه گرفته‌اند. در واقع برای تسهیلات ازدواج صف انتظار وجود ندارد. بانک دی 91 شعبه در سطح کشور دارد که امروز صف انتظاربرای دریافت تسهیلات ازدواج 4 یا 5 نفر است و دیگر صف انتظار به حساب نمی‌آید، صف پرداخت است.


    ضمانت‌هایی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق اعتبارسنجی، با حداکثر سفته و یا یک ضامن معتبر قابل پرداخت است و بانک‌ها باید براساس این قانون اقدام به دریافت ضامن کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی