عصر بازار

رئیس مرکز پایش اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

آمار اشتغال زایی کشور، ۷۰۰ هزار نفر همپوشانی داشت

عصر اعتبار- رئیس مرکز نظارت و پایش اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آمار اشتغال ایجادی کشور طی سال های گذشته دچار ایراد و همپوشانی حدود ۷۰۰ هزار نفری بود که آن را اصلاح کردیم.

آمار اشتغال زایی کشور، ۷۰۰ هزار نفر همپوشانی داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پژمان اکرامیان در حاشیه سفر به خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی سال های قبل، هر دستگاه یا وزارتخانه ای که خدمتی را به مردم و متقاضیان ارائه می داد، آن را به حساب اشتغال ایجاد شده می نوشت، درحالی که اینطور نیست و همه آن ها منجر به ایجاد شغل نشده است.

    وی ادامه داد: فرض می کنیم فلان وزارتخانه 100 هزار مجوز یا پروانه کسب و کار ایجاد کرده است؛ آیا همه آن هایی که مجوز گرفته اند اقدام به راه اندازی شغل کرده اند که جزو اشتغال ایجاد شده توسط آن وزارتخانه ثبت شود؟

    وی افزود: یا فلان بانک 200 هزار فقره تسهیلات اشغالزایی پرداخت کرده؛ آیا همه آن به ایجاد شغل منتج شده که جزو آمار اشتغال ایجاد شده در کشور آن هم توسط همان بانک لحاظ شود؟

    اکرامیان خاطرنشان کرد: برخی از این خدمات به تنهایی سبب ایجاد شغل نمی شود؛ به عبارت دیگر مجموعه ای از خدمت ها به متقاضیان است که سبب ایجاد شغل می شود؛ لذا نباید هر خدمت ارائه شده به مردم را به صورت جداگانه، شغل محسوب کنیم. چراکه خیلی از این افراد ابتدا آموزش دیده، تسهیلات گرفته و سپس مجوز اخذ کرده اند که کل این 3 فرآیند منجر به ایجاد یک شغل شده است.

    وی با بیان اینکه آمار سال های قبل کشور درباره اشغالزایی در بخش خصوصی، حتی تا 700 هزار نفر نیز همپوشانی داشت و مشخصات این تعداد نفر در چند دستگاه به عنوان اشتغال ایجاد شده ثبت شده بود، تصریح کرد: برای اصلاح این ایراد در کشور که آمار اشتغال طی سال های گذشته براساس آن اعلام می شد، ورود کردیم و فرآیندهایی که سبب این همپوشانی ها می شد را در سامانه رصد اشتغال برطرف کردیم تا آمار اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی کشور از حالت غیر واقعی به واقعی شدن نزدیک شود.

    رئیس مرکز نظارت و پایش اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بازطراحی سامانه رصد در سال گذشته انجام گرفت و سبب شد امسال مبنای محاسبه اشتغال ایجاد شده در کشور، فرآیند جدیدی باشد که در آن همپوشانی وجود نداشته باشد.

    وی با بیان اینکه ایجاد زیست بوم اشتغال نیازمند زنجیره ای از اقدامات است، اظهار کرد: فرآیند جدید بدین گونه است که هردستگاه در سامانه رصد اشتغال، صرفا تیک مربوط به خدمت ارائه شده مثلا تسهیلات را می زند و زمانی که زنجیره اشتغال یک شغل یا زیست بوم اشتغال تکمیل می شود، یک اشتغال محاسبه می شود تا عددی واقعی به دست آمده باشد.

    وی تاکید کرد: پس از اصلاح فرآیند سیستمی در سامانه رصد، اقدام به برنامه ریزی نظارتی 3 مرحله ای برای رصد اشتغال ایجاد شده کردیم که در مرحله نخست به صورت پیامکی، دوم به صورت تلفنی و در مرحله سوم به صورت میدانی اقدامات مربوط به هر یک از اشتغال ایجاد شده جمع آوری و رصد می شود تا امکان خطا نیز به صفر نزدیک شود.

    اکرامیان با اشاره به اشغال ایجاد شده در بخش خصوصی کشور نیز گفت: طی امسال در کشور 700 هزار طرح در سامانه رصد اشتغال توسط دستگاه های اجرایی ثبت شده که دیگر مشکلات پیشین را از حیث همپوشانی ندارد؛ 300 هزار مورد از آن ها از مرحله نظارت تلفنی عبور کرده و فرآیند نظارت میدانی آن ها نیز از روز گذشته در کشور آغاز شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو