عصر بازار

در پایان شهریورماه ۱۴۰۱؛

تداوم کاهش رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۱

حجم نقدینگی به ۵۵۹۴ هزار میلیارد تومان رسید

عصر اعتبار- براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به ۵۵۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۱۵.۸ درصد رشد را ثبت کرده است.

تداوم کاهش رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بانک مرکزی جداول گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه سال 1401 را منتشر کرد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

    براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال 1401 به رقم 5594 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 37.5 درصد رشد داشته است.

    حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال 1400 برابر چهار هزار و 832 هزار میلیارد تومان و در پایان شهریورماه 1400 نیز چهار هزار و 67 هزار میلیارد تومان بود.

    نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به شهریور ماه 1401 نسبت به سال قبل از آن 37.5 درصد و در شهریور ماه 1401 نسبت به اسفند 1400 نیز 15.8 درصد رشد داشت؛ این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به شهریور سال گذشته 40.5 درصد بوده است که حکایت از کاهش آهنگ رشد نقدینگی دارد.

    اقتصاد بدون رشد نقدینگی، معنایی ندارد و وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است.

    مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.

    دولت‌ها همواره سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند. اما عدم کنترل و هدایت نقدینگی، رشد لجام گسیخته تورم را به دنبال دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی