عصر بازار

یوآن سقوط کرد

عصر اعتبار- طی ناآرامی‌های کنونی در چین به دلیل طرح کووید صفر شاهد کاهش ارزش یوان به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای هستیم.

یوآن سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یوآن چین روز دوشنبه (28 نوامبر) به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته اخیر سقوط کرد زیرا اعتراضات در چین علیه سیاست‌های دولت در برابر کووید صفر باعث حمایت سرمایه‌گذاران از دلار آمریکا شد.

    با شعله‌ور شدن اعتراض‌ها در سراسر چین و گسترش به چندین شهر، سرمایه‌گذاران نگران واکنش پکن به موج نافرمانی مدنی بودند در زمانی که موارد کووید در حال افزایش است.

    یوان فراساحلی در معاملات آسیایی به پایین‌ترین حد طی دو هفته گذشته رسید و آخرین بار تقریباً 0.4 درصد کاهش یافت و  به7.2242 در هر دلار رسید.

    دلار استرالیا بیش از یک درصد کاهش یافت و به 0.6681 دلار  و قیمت کیوی نیوزیلند با 0.72 درصد کاهش به 0.6202 دلار رسید.

    محدودیت‌های سختگیرانه کووید چین تلفات سنگینی بر اقتصاد این کشور وارد کرده است و مقامات اقدامات مختلفی را برای احیای رشد به اجرا گذاشته‌اند.

    روز جمعه، بانک مرکزی چین (PBOC) اعلام کرد که نسبت ذخایر الزامی (RRR) برای بانک‌ها را 25 واحد پایه (bps) کاهش می‌دهد که این مورد از پنج دسامبر اجرایی می‌شود.

    آیریس پانگ، اقتصاددان ارشد چین گفت: «اگر کاهش نسبت ذخایر الزامی تنها ابزار سیاست پولی بانک مرکزی چین محسوب شود، ممکن است منجر به افزایش قابل توجهی در وام‌دهی بانکی نشود».

    شرکت‌ها در حال حاضر با خرده‌فروشی ضعیف‌تر ناشی از تعداد بیشتر موارد کووید و کاهش قیمت خانه‌ها ناشی از پروژه‌های ناتمام مواجه هستند.

    در بازار ارز، یورو با 0.5 درصد کاهش به 1.0350 دلار رسید، در حالی که استرلینگ 0.26 درصد کاهش یافت و به 1.2057 دلار رسید.

    آخرین تحولات در چین باعث توقف کاهش ارزش دلار آمریکا شده است، کاهشی که در چند هفته گذشته به دلیل این امید که فدرال رزرو به زودی سرعت افزایش نرخ خود را کاهش دهد، افول کرده است.

    در برابر سبدی از ارزها، شاخص دلار آمریکا با 0.07 درصد افزایش به 106.41 رسید و از پایین‌ترین سطح سه ماه اخیر خود یعنی 105.30 فاصله گرفت.

    ین حدود 0.5 درصد افزایش یافت و به 138.40 در هر دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی