عصر بازار

غنا استفاده از دلار را در تجارت نفت خود کاهش می‌دهد

عصر اعتبار- معاون رئیس جمهور غنا اعلام کرد که دولت این کشور می‌خواهد به جای دلار آمریکا، هزینه واردات نفت را با طلا بپردازد.

غنا استفاده از دلار را در تجارت نفت خود کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ماهامودو باومیا، معاون رئیس جمهور غنا، اعلام کرد که دولت این کشور می‌خواهد به جای دلار آمریکا، هزینه واردات نفت را با طلا بپردازد.

    وی این طرح را تلاشی برای حفاظت از ذخایر رو به کاهش ارز خارجی این کشور توضیح داد.

    داده های رسمی نشان می دهد که ذخایر ناخالص بین المللی غنا کاهش یافته و از 9.7 میلیارد دلار در پایان سال 2021 به حدود 6.6 میلیارد دلار در پایان سپتامبر 2022 رسیده است.

    طبق گزارش ها، این ذخایر می تواند تنها سه ماه از واردات کالا و خدمات این کشور را پوشش دهد که حدود 15 روز کمتر از هدف تعیین شده توسط دولت غنا برای سال 2022 محسوب می‌شود.

    پیش بینی می شود سیاست طلا در برابر نفت در دوره سه ماهه اول سال 2023 برای مقابله با تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی این کشور اجرا شود.

    باومیا توضیح داد که سدی، پول ملی غنا، تاکنون بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار در سال جاری میلادی به دلیل تقاضای قوی برای دلار از سوی واردکنندگان نفت از دست داده است.

    غنا که یک کشور تولیدکننده نفت است، هنوز مجبور است محصولاتی مانند گاز و گازوئیل وارد کند، زیرا تنها پالایشگاه نفت آن از زمان انفجار در سال 2017 تعطیل بوده است.

    به گفته وزارت دارایی غنا، این کشور آفریقایی "در معرض شدید خطر مشکلات ناشی از بدهی" قرار دارد، زیرا کاهش ارزش سدی به طور جدی بر توانایی این دولت برای مدیریت بدهی عمومی تأثیر گذاشته است.

    گزارش‌ها حاکی است که در حال حاضر غنا برای دریافت یک بسته کمکی در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی