عصر بازار

هدف از انتشار اوراق سکه در بورس کالا چه بود؟

عصر اعتبار- بانک مرکزی با عرضه اوراق گواهی سکه به دنبال مدیریت تقاضای احتیاطی مردم در بازار است.

هدف از انتشار اوراق سکه در بورس کالا چه بود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، اوراق گواهی سکه ابزار جدیدی است که سیاست‌گذار پولی برای مدیریت بازار سکه و نوع بخشی به سبد سرمایه از آن استفاده می‌کند. به گفته عمرانی معاون اداری و اعتبارات بانک مرکزی هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند نسبت به خرید اوراق سکه اقدام کند به عبارتی هر شخص حقیقی نسبت به خرید 100 سکه و صندوق‌های طلا بدون محدودیت می‌توانند اقدام به خرید کند.

    زمان سر رسید این اوراق، 17 اردیبهشت سال بعد است و خریداران از طریق دو روش که یکی نگهداری تا زمان سررسید و دیگری انجام معاملات ثانویه اوراق به قیمت بازار است، می‌توانند نسبت به فروش این اوراق، اقدام کنند.

    پیش‌تر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق خبر داد و گفت: این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید 6 ماهه، در بورس منتشر خواهد شد. قیمت تسویه اوراق سکه بهار آزادی، قیمت روز سکه و معاملات ثانویه آن در بورس امکان پذیر است؛ بنابراین این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند به اشخاص حقیقی به فروش برسد و به تعادل بازار کمک کند.

     

    اوراق سکه در 2 هفته چقدر معامله شد؟

     

    برابر آمار‌ها اوراق سکه مرکزی در 13 روز معاملاتی، تعداد یک میلیون و 399 هزار و 400 اوراق معامله شده که معادل 13 هزار و 944 قطعه سکه است. سیاست‌گذار پولی توانست با انتشار این اوراق، بخشی از نوسانات موجود در بازار سکه را کنترل کند. حجت اله فرزانی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به تبدیل ریال به ارز می‌کنند، گفت: وقتی نرخ ارز دچار نوسان می‌شود و و تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد یکی از بازار‌های که متأثر می‌شود، بازار سکه و طلا است که مردم از آن به عنوان یک دارایی امن برای کاهش نگرانی‌های خود، استفاده می‌کنند.

     

    وی تقویت پایه پولی را یکی از اهداف این اقدام برشمرد و ادامه داد: بانک مرکزی با انتشار این اوراق توانست تا بخشی از نقدینگی موجود که به سمت بازار‌های ارز و طلا هدایت می‌شد را کنترل کند و بخش زیادی از هیجانات موجود از این بابت، پوشش داده شود.

     

    حباب سکه یک میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافت

    فروش این اوراق همچنین باعث شد تا حباب سکه طلا کاهش پیدا کند. اقدامی مثبت که درنهایت منجر به مدیریت بازار طلا شد. در همین راستا محمد کشتی‌آرای کارشناس طلا و جواهر به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از اهدافی که بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه پیگیری می‌کند، جذب نقدینگی است تا از این طریق بتواند نرخ ارز را کنترل کند. در دو هفته گذشته بسیاری از نقدینگی مردم به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرده بود، به طوری که موجب ایجاد حباب در این بازار‌ها شده بود و این موضوع موجب شد تا التهاب در این بازار‌ها ایجاد شود.

    وی ادامه داد: در حالیکه درهفته گذشته قیمت سکه وهمچنین حباب سکه به بالاترین رقم تاریخی خود، یعنی دو میلیون و 700 هزار تومان رسیده بود، اقدام به موقع بانک مرکزی در خصوص واگذاری اوراق گواهی سکه در بورس کالا موجب شد تا یکباره حباب سکه با کاهش همراه شود.

    کشتی‌آرای با بیان اینکه واگذاری اوراق گواهی سکه باعث شد تا بازار فیزیکی طلا با کاهش تقاضا مواجه شود، افزود: کاهش تقاضا موجب کاهش حباب سکه شد، به طوریکه حباب سکه یک میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافت.

    کارشناس طلا و جواهر تصریح کرد: در مورد بازار ارز نیز همین اتفاق تکرار شد و انتشار اوراق ارزی توسط بانک مرکزی و واگذاری آن به متقاضیان بازار ارز بر کاهش قیمت ارز موثر بوده است و درمجموع انتشار این دو اوراق موجب شد تا قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش قیمت همراه شوند.

    به گفته کارشناسان بانک مرکزی با انتشار این اوراق، به دنبال مدیریت تقاضای احتیاطی مردم در بازار سکه است. ابزاری جدید که استفاده از آن، منجر به تقویت پایه پولی و کنترل نرخ تورم می‌شود. علاوه‌بر این موضوع، هر چه استفاده از ابزار‌های نوین در بازار‌های مالی از جمله سرمایه بیشتر بشه، مسیر توسعه اقتصاد کشور و تعمیق بورس هموارتر میشه.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو