عصر بازار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

ابزار‌های مالی برای جلب اطمینان مردم تاثیرگذار است

عصر اعتبار- نماینده مردم شیروان گفت: استفاده بانک مرکزی از ابزار‌هایی مانند اوراق ارزی یا خرید سکه، تاثیرگذار خواهد بود.

ابزار‌های مالی برای جلب اطمینان مردم تاثیرگذار است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، علی جدی، نماینده مردم شیروان وعضو کمیسیون صنایع و معادن درباره ابزار‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ، گفت: بانک مرکزی برای جمع آوری نقدینگی بازار چنانچه از ابزار‌هایی مانند اوراق ارزی یا گواهی خرید سکه یا ضمانتی که در بورس انجام داد، کمک گیرد و اینگونه اطمینان مردم را به دست آورد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


    وی در ادامه اضافه کرد: مردم وقتی پشتوانه بانک مرکزی را مخصوصا در بحث بورس و اوراق قرضه داشته باشند، به سمت دلال بازی حرکت نمی‌کنند و سرمایه‌های خود را جایی سوق می‌دهند که به درستی و بدون ریسک مدیریت می‌شود.


    نماینده مردم شیروان درباره افزایش سقف تسهیلات و حواله جات ارزی به تجار اظهار داشت: مشکلاتی در رابطه با تجار مخصوصا در بحث صادرات وجود دارد. یکی از این مسائل نهایی کردن بحث برگشت ارز صادرکنندگان با بانک مرکزی است. موضوع محاسبه 9 درصد بر مالیات ارزش افزوده، از مواردی است که این صنف تجاری را گله‌مند کرده، زیرا هم منوط به تعیین تکلیف با بانک مرکزی شده اند و هم به دلیل آنکه این 9 درصد در اختیار دولت باقی می‌ماند، متضرر می‌شوند.


    این عضو کمیسیون صنایع در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگر این است که تجار برای خرید‌های اولیه تضمیناتی را باید پیش بینی کنند، بر همین اساس دولت هم باید ارز را بدون معطلی برای آن‌ها تخصیص دهد. یکی از دلایلی که در بحث دارو از سوی وزیر بهداشت مورد سوال قرار گرفت (البته ادعای چندان درستی نبود) همین عدم تخصیص ارز جهت خرید مواد اولیه بود که به کمیابی و گرانی قیمت تمام شده، انجامید.


    جدی در این رابطه یادآور شد: تخصیص ارز برای مواد اولیه در برخی موارد می‌تواند کشور را دچار بحران کند، البته قصدی در مقصر نشان دادن بانک مرکزی نیست، ولی چنین سیاست‌هایی تاجر را دچار اشکال خواهد کرد که چنانچه از ابزار‌های مالی بانک مرکزی به درستی استفاده شود، بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی