عصر بازار

تورم بالا در آلمان تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت

عصر اعتبار- انجمن صنعت آلمان اعلام کرد نمی‌توان انتظار کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت داشت و باید تا اواسط دهه حاضر برای پایین آمدن تورم صبر کرد.

تورم بالا در آلمان تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، انجمن صنعتی BDI آلمان اعلام کرد نرخ تورم در این کشور به‌سرعت پایین نمی‌آید و بانک مرکزی اروپا باید تا اواسط دهه حاضر برای رسیدن به هدف تورم دودرصدی صبر کند.

    زیگفرد راسورم، رئیس این انجمن گفت تورم که از 11.6 درصد در ماه اکتبر تا 11.3 درصد در نوامبر پایین آمده بود، فقط نتیجه افزایش قیمت انرژی نیست، بلکه عوامل مختلفی در آن دخالت دارند.

    وی عقیده دارد رسیدن به سطح تورم 2 درصدی زمان طولانی‌تری نیاز دارد و اگر سیاست‌ پولی اجرایی شود، تا اواسط دهه حاضر می‌توان به آن رسید. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 2.5 درصد از ماه جولای افزایش داده که سریع‌ترین سرعت سخت کردن سیاست‌های پولی جهت مهار تورم در این قاره بوده‌است.

    راسورم گفت بانک مرکزی اروپا اقدامات بیشتری درپیش خواهد گرفت که انجمن انتظار دارد سرمایه‌گذاری را پایین بیاورد.

    انجمن تجاری ZDH آلمان و اتاق صنعت و بازرگانی این کشور هم انتظار ندارند تورم در کوتاه‌مدت پایین بیاید.

    طبق گفته‌ دبیرکل انجمن ZDH، حداقل تا تابستان 2023 نمی‌توان انتظار کاهش قابل‌توجهی را در قیمت‌ها داشت. اما حتی در آن زمان هم سطح قیمت‌ها همچنان بالا خواهد بود.

    پیتر آدریان، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان عقیده دارد بانک مرکزی اروپا روند افزایش نرخ بهره را بسیار دیر آغاز کرده و باید سرعت این کار را افزایش دهد. این اقدام تأمین مالی شرکت‌ها را سخت‌تر کرده و یک‌ بار اضافی بر دوش کسب‌وکارها خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی