عصر بازار

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد:

احتکار و سوداگری عاقبت نبود مالیات بر عایدی سرمایه

عصر اعتبار- عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه موجب می‌شود که وقتی عموم مردم برای خرید مسکن، خودرو، طلا و ارز مراجعه می‌کنند با قیمت‌های سرسام آوری مواجه نشوند.

احتکار و سوداگری عاقبت نبود مالیات بر عایدی سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اقبال شاکری در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه که توسط نمایندگان در دست بررسی است، گفت: این دست از مالیات‌ها، در قالب مالیات‌های تنظیم‌گر هستند و نباید آن‌ها را درآمدزا بدانیم، بلکه این مالیات‌ها می‌خواهند وضعیت بازار و اقتصاد را به نفع مردم تغییر دهند.

    وی افزود: نبود این نوع مالیات باعث شده که برخی مسکن خریداری کنند و نگه دارند و با افزایش قیمت آن هر موقع دلشان خواست بفروشند که این کار مانند احتکار دارایی‌ها است. در مورد خودرو و ارز و زمین هم همین طور است.

    نماینده مردم تهران تصریح کرد: در کشور، هر موقع بازار چهار دارایی اصلی دچار احتکار و سفته‌بازی شدند، قیمت‌هایشان نیز جهش غیرمعقول پیدا کرد. مالیات بر عایدی سرمایه موجب می‌شود که وقتی عموم مردم برای خرید مسکن، خودرو، طلا و ارز مراجعه می‌کنند با قیمت‌های سرسام آوری مواجه نشوند.

    شاکری اظهار داشت: این دست مالیات‌های تنظیم‌گر قرار است این چهار کالا را از حالت سرمایه‌ای و افزایش قیمت غیرواقعی خارج کنند که بی‌شک، رضایت مردم را حاصل خواهد کرد؛ زیرا همه‌ی مردم خواهان ثبات در وضعیت اقتصاد هستند.

    وی افزود: گزارشی که ما از دولت داریم نشان می‌دهد که امسال دریافت مالیات‌ها که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، تا حد خوبی تحقق پیدا کرده و هم اکنون که در اواخر سال هستیم، حتی بهتر از برنامه، موضوع دنبال و محقق شده است. این تلاش‌ها حکایت از آن دارد که فرار مالیاتی به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و این نوع مالیات، جلوی فرارهای مالیاتی را بیش از پیش خواهد گرفت.

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم دولت با مکانیزم‌های پیشرفته‌تر جلوی کسانی که از فضای اقتصادی کشور سودهای هنگفت و بادآورده به دست می‌آورند را بگیرد. عادلانه نیست که حقوق‌بگیران دولت که افراد متوسط جامعه هستند یا بسیاری از کارگران که کم‌بضاعت هستند، مالیاتشان را به موقع بدهند، ولی یک عده فرصت‌طلب به لطف نبود قانون، هم سود بالا کسب کنند و هم مالیات ندهند.

    نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: باید راه‌های کسب اطلاعات ورود و خروج مالی افراد خیلی شفاف و روشن باشد که طبیعتاً طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در حد خود به رسیدن به این هدف کلیدی و ارزشمند کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی