عصر بازار

نرخ بیکاری ۲۰ استان در پاییز ۱۴۰۱ کاهش یافت

عصر اعتبار- بر اساس نتایج مرکز آمار نرخ بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشت.

نرخ بیکاری ۲۰ استان در پاییز ۱۴۰۱ کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی وضعیت اشتغال در فصل پاییز نشان می‌دهد که استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوند.

    بیشترین نرخ بیکاری در آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، کرمان و هرمزگان ثبت شده است.

    بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 8.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان 95 درصدی نرخ بیکاری کل کشور بین 7.8 تا 8.6 درصد با نقطه مرکزی 8.2 درصد به‌دست‌آمده است. همچنین نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

    بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1400)، 0.7 درصد کاهش‌یافته است.

    در پاییز 1401، به میزان 41.0 درصد جمعیت 15ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

    نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24ساله حاکی از آن است که 19.2 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز 1401 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1400) 4.4 درصد کاهش‌یافته است.

    بر اساس این گزارش، وضعیت نرخ بیکاری گروه سنی 18 تا 35ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز 1401، 14.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز 1400، به میزان 1.3 درصد کاهشی شده است.

    بر اساس بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی، بخش خدمات با 51.1 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 34.6 درصد و کشاورزی با 14.3 درصد قرار دارند.

    بر اساس اعلام مرکز آمار، هر گونه تحلیل در خصوص وضعیت بیکاری و نیروی کار باید با ملاحظه سایر شاخص‌ها به ویژه تغییرات نرخ مشارکت و نسبت اشتغال توأماً صورت گیرد که اطلاعات نتایج طرح مذکور به صورت تفصیلی به‌زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو