عصر بازار

در سال ۲۰۲۲

برگ برنده فلزات گرانبها به کدام‌ رسید؟

عصر اعتبار- طلا و پالادیوم در سال ۲۰۲۲ با عقب افتادن نقره و پلاتین برنده شدند.

برگ برنده فلزات گرانبها به کدام‌ رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین گزارش انجمن بازار شمش لندن (LBMA)، سال گذشته علیرغم شروع قوی در سه ماهه اول سال 2022، ثابت شد که یک دوره تثبیت برای بازار فلزات گرانبها بود که نسبتاً مطابق با انتظارات بود.

    انجمن بازار شمش لندن گزارش داد که قیمت طلا در سال گذشته به طور متوسط 1800 دلار و 9 سنت در هر اونس بوده که نسبت به میانگین قیمت 1798 دلار و 60 سنت در سال 2021 تنها اندکی افزایش یافته است. این انجمن گفت که رقابت تنگاتنگی در رقابت پیش‌بینی قیمت در سال گذشته بود زیرا تحلیلگران چشم‌انداز محتاطانه‌ای را با میانگین پیش‌بینی قیمت 1801 دلار و 90 سنت حفظ کردند.

    در حالی که سال گذشته سال تثبیت طلا بود اما برای نقره ناامیدکننده بود زیرا قیمت‌ها نسبت به سطح سال 2021 کاهش یافت.

    انجمن بازار شمش لندن اعلام کرد که قیمت نقره در سال گذشته به طور متوسط 21.73 دلار در هر اونس بوده که از میانگین قیمت سال قبل 22.729 دلار در هر اونس کمتر است. 

    تحلیلگران فلزات گرانبها در آغاز سال 2022 نسبتاً به نقره خوشبین بودند و به دنبال این بودند که قیمت‌ها به طور متوسط در سال حدود 23.54 دلار در هر اونس باشد.

    سال 2022 سالی چالش برانگیز و پرنوسان برای طلا و نقره بود. تهاجم روسیه به اوکراین باعث ایجاد تقاضای امن برای طلا و نقره شد و قیمت طلا برای مدت کوتاهی به 2000 دلار در هر اونس رسید.

    با این حال، افزایش تورم به بالاترین سطح خود در 40 سال گذشته، فدرال رزرو را مجبور کرد تا نرخ بهره را در سال گذشته 425 واحد افزایش دهد که تهاجمی‌ترین چرخه انقباض آن در چهار دهه اخیر است.

    موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو باعث شد که دلار آمریکا در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر برسد. با این حال، انتظار می رود که فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود نزدیک شود زیرا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد و شتابی برای طلا و نقره در سال جدید ایجاد می‌کند.

    بر اساس گزارش کیتکو، قیمت طلا از پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود در نوامبر، نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. انجمن بازار شمش لندن اعلام کرد که قیمت پلاتین در سال گذشته به طور متوسط 960.58 دلار در هر اونس بوده است که از میانگین قیمت 109.2 دلار در سال 2021 کمتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی