عصر بازار

گزارشی از سفر ایرانی ها به ترکیه

ریخت و پاش میلیاردی ایرانیان در آنتالیا!

اعتبار - سفر ۵۳هزار ایرانی در طی ۴ماه به آنتالیا در حالی صورت می گیرد که پیش از این، در زمانی ارزان بودن نرخ ارز در ایران، ۱۴هزار ایرانی تنها در ۱ماه به ترکیه سفر کرده بودند.

ریخت و پاش میلیاردی ایرانیان در آنتالیا!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳:۳۷

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از افکارنیوز، آنطور که \r\nحریت دیلی نیوز، روزنامه ترکیه گزارش داده است تعداد گردشگران ایرانی که در\r\n فاصله ماه ژانویه تا ماه آوریل به آنتالیا سفر کرده‌اند، سر به فلک کشیده و\r\n ۴۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است. ظاهرا تعداد ایرانیانی که در این مدت به \r\nآنتالیا رفته‌اند ۵۳ هزار نفر اعلام شده که در میان یک میلیون و ۳۲۰ هزار \r\nتوریست خارجی این منطقه، رقم زیادی نیست اما به لحاظ رشد تعداد توریست، \r\nایران را در رتبه اول نشانده است.
    با این حال مقام اول گردشگران خارجی آنتالیا در اختیار آلمانی‌هاست. تعداد\r\n توریست‌های این کشور هرچند که ۴.۴ درصد کاهش داشته اما رقم قابل توجه ۴۴۶ \r\nهزار و ۸۱۶ نفر است. پس از آلمان، روس‌ها با فرستادن ۲۱۰ هزار گردشگر در \r\nمقام دوم بوده‌اند که این تعداد ۱۷.۹ درصد هم رشد داشته است.
    ترک‌ها\r\n امیدوارند با فرارسیدن ماه‌های ژوئن و جولای که فصل جهانی مسافرت است با \r\nاتکا به سواحل معروف و پرآوازه‌شان مسافران بیشتر و بیشتری جذب کنند. در \r\nاین بین، مسلما تعداد گردشگران ایرانی نیز، چه در آنتالیا و چه در استانبول و دیگر شهر‌ها، رو به افزایش خواهد رفت.
    سفر\r\n ۵۳هزار ایرانی در طی ۴ماه به آنتالیا در حالی صورت می گیرد که پیش از این،\r\n در زمانی ارزان بودن نرخ ارز در ایران، ۱۴هزار ایرانی تنها در ۱ماه به \r\nترکیه سفر کرده بودند. در حال حاضر اگر هر کدام از این ۵۳هزار نفر، ۷۰۰دلار\r\n ارز از کشور خارج کرده باشند، در واقع تنها ۱۰۶میلیارد تومان ارز ایرانی \r\nدر یکی از شهرهای ترکیه ریخت و پاش شده است و این جدای از سودی است نصیب \r\nپروازهای هواپیماهای ترکیه می شود.
    رییس سازمان گردشگری در \r\nفروردین ماه گفت که هنوز آمار دقیقی از ایرانیانی که تعطیلات نوروز را در \r\nخارج از کشور گذرانده‌اند در دست نیست، چرا که هنوز بسیاری از تورهای خارجی\r\n به پایان نرسیده‌اند. او اما همان موقع هم گفت که رقم سفرهای خارجی \r\nایرانیان قابل توجه بوده و تراز ورود و خروج گردشگران به ایران، همچنان \r\nمنفی است.
    فرمانده نیروی انتظامی در همان روزها خبر داد که نوروز \r\nامسال ۶۷۰ هزار ایرانی، کشور را برای سپری کردن تعطیلات به مقصد یک کشور \r\nخارجی ترک کرده‌اند. به گفته سردار احمدی‌مقدم، این تعداد حاکی از افزایش \r\n۳۵ درصدی مسافرت ایرانی‌ها به کشورهای خارجی در نوروز بود.
    در ۱۳روز عید نیز با احتساب هر نفر ۷۰۰دلار، ۱۳۴۰میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است که این رقم برای سال ۹۲ تامل برانگیزتر است.
    در\r\n آخرین آمارهای اعلام شده، مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهوری و رییس \r\nسازمان گردشگری روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت تعداد مسافران ایرانی عازم کشورهای\r\n خارجی در سال ۹۲ را هفت میلیون نفر اعلام کرد. از این میان دو میلیون و \r\n۲۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات و ۶۰۰ هزار نفر به حج رفته‌اند. به این ترتیب\r\n چهار میلیون و ۷۴۰ هزار نفر به سفر غیر زیارتی رفته که می‌شود حدس زد \r\nترکیه و امارات یکی از مقصدهای پرطرفدار بوده است. این رقم مسافر خارج شده،\r\n حاکی از خروج حداقل ۱۴تریلیون تومان از کشور است.
    این ارقام خارج \r\nشده در حالیست که در مقابل این تعداد بالای گردشگر خارج شده از ایران تنها \r\n۴. ۵ میلیون گردشگر وارد ایران شده است که ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی به \r\nهمراه داشته است. یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سفرکنندگان به ایران در سال \r\n۹۲، از عراق بوده و یک میلیون نفر هم از آذربایجان آمدند.

    پورسعید خلیلی