عصر بازار

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

کیک اقتصاد ایران بزرگ می‌شود

عصر اعتبار- صالحی با بیان اینکه باید شرایط را برای غول شدن نفت ایران فراهم کنیم، گفت: ما نباید فقط محصولات بالادستی پتروشیمی را صادر کنیم بلکه باید زنجیره تولید محصولات را کامل کنیم و محصول نهایی شده را صادر کنیم.

کیک اقتصاد ایران بزرگ می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درخصوص نحوه استقبال شرکت‌های بخش خصوصی داخلی از ورود شرکت‌های نفتی بزرگ به ایران گفت: قطعا بخش خصوصی ایران از باز شدن در‌ها و آمدن تکنولوژی و سرمایه به ایران استقبال می‌کند چراکه معتقدند با وجود شرکت‌های بزرگ غربی می‌توانند رشد کنند لذا جای نگرانی نیست.

    وی افزود: البته ساز و کار دولت نیز باید بر این اساس استوار باشد که شرکت‌های داخلی که طی 10 سال گذشته تحریم‌ها، فشارهای داخلی و بدهکاری‌ها را تحمل کرده‌اند؛ به بازی گرفته شوند.

    صالحی تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند در حوزه پروژه‌های زیرساختی در حوزه نفت و گاز فعالیت داشته و توانایی این را دارد که برای خودش پارتنر خارجی انتخاب کرده و کنسرسیومی برای انجام پروژه‌ها داشته باشد.

    وی خاطرنشان کرد: اگر میدان به بخش خصوصی داده نشود و فقط شرکت‌های شبه دولتی امکان بستن قرارداد با خارجی‌ها را داشته باشند؛ عملا حذف می‌شوند.

    دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اظهار داشت: ما کشوری هستیم که دارای مخازن نفت و گاز عظیم بوده و 18 میدان مشترک داریم؛ لذا شایسته است بعد از گذشت 100 سال از صنعت نفت ایران شرکتی مثل پتروناس، گاز پروم، شل، بی‌پی، سی. ان. پی. سی چین که نفت ندارد، داشته باشیم.

    وی با اشاره به اینکه ما با وجود دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز یک شرکت نفتی به اندازه چین بودن نفت نداریم، تاکید کرد: باید کاری کنیم که شرکت بزرگ نفتی داشته باشیم که خودمان میادین نفتی و گازی را توسعه دهیم و حتی صادرات تکنولوژی داشته باشیم و در این راستا بخش خصوصی نیز باید یاری داده شود تا زمانی که اگر دوباره در وضعیت تحریم قرار بگیریم؛ این شرکت‌ها بتوانند از منابع نفتی و خدادادی را تبدیل به فرآورده کرده و ارزش افزوده ایجاد کنند.

    صالحی در ادامه گفت: ما باید در صنایع پایین دستی نیز بتوانیم زنجیره را تقویت کنیم زیرا صنایع پایین دستی پتروشیمی ضعیف هستیم چراکه شرکت‌های خوب بخش خصوصی در حوزه بالادستی نفت ایجاد کرده‌ایم که می‌توانیم در حوزه پایین دستی نیز با ورود خارجی‌ها محصولاتی داشته باشیم و بتوانیم به خارج از کشور صادر کنیم.

    وی ادامه داد: ما نباید فقط محصولات بالادستی پتروشیمی را صادر کنیم بلکه باید زنجیره تولید محصولات را کامل کنیم و محصول نهایی شده را صادر کنیم.

    رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: باید امکان حضور بخش خصوصی و همراه شدن با خارجی‌ها فراهم شود چراکه حضور خارجی‌ها منجر به تقویت اقتصاد، انتقال تکنولوژی جدید، آمدن سرمایه می‌شود در غیر این صورت کیک اقتصاد ایران بزرگ نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی