عصر بازار

دودانگه تشریح کرد:

اثرات یکسان‌سازی نرخ ارز بر بخش‌های مختلف اقتصادی

عصر اعتبار- مشاور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت به تشریح ضرورت‌های یکسان‌سازی نرخ ارز پرداخت و عنوان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز باعث رقابت‌پذیری محصولات و کالاهای ایرانی در بازارهای مختلف خواهد شد.

اثرات یکسان‌سازی نرخ ارز بر بخش‌های مختلف اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، محمود دودانگه درباره یکسان سازی نرخ ارز و تاثیرات آن در بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار کرد: یکسان سازی نرخ ارز موضوعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع یکسان‌سازی نرخ ارز وضعیت تعاملات تجاری کشور مان را با سایر کشورها را نشان خواهد داد و از سوی دیگررقابت پذیری محصولات و کالاهای ایرانی را در بازارهای مختلف به شکل مطلوبی شکل خواهد داد.

    وی ادامه با اشاره به ضرورت تصمیم‌گیری در خوص یکسان‌سازی نرخ ارز ادامه داد: یکسان‌سازی نرخ ارز آثار مختلف اقتصادی‌ و بودجه‌ای دارد و برای همین موضوعی است که باید در مورد آن با دقت، وسواس و با بررسی همه جوانب تصمیم گیری شود؛ چرا که در بازار‌ صادرات‌، واردات و تولید تاثیرگذار خواهد بود.

    دودانگه افزود: تحریم‌های اقتصادی باعث شد که نابسامانی‌هایی در وضعیت نرخ ارز به وجود آید و عملا در این شرایط سیستم شناور مدیریتی در موضوع نرخ ارز مبنا قرار نگرفت و رانت‌هایی در بخش‌های مختلف اقتصادی به دلیل چند نرخی بودن ارز به وجود آمد و در نتیجه نوعی عدم اطمینان را در بخش‌های مختلف اقتصادی شکل گرفت که امکان سرمایه گذاری‌، واردات‌، صادرات و فعالیت اقتصادی را با مشکل روبرو کرد و وضعیتی غیر قابل پیش‌بینی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که هر چه زودتر بتوان نرخ ارز را یکسان کرد و به ثبات رساند باعث آرامش در بازار می‌شود که در نتیجه این آرامش می‌توان آینده شرایط اقتصادی را پیش‌بینی کرد.

    دودانگه در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: یکسان سازی نرخ ارز یکی از دغدغه‌های مهم بانک مرکزی در دوره‌های مختلف بوده است، اینکه بتوان با یکسان‌سازی نرخ ارز از وجود رانت جلوگیری کرد و شرایط پایداری را در اقتصاد ایجاد کرد، البته یکسان‌سازی نرخ ارز در کشوربه متغیرهای بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از این متغیرها که از اهمیت زیادی برخوردار است قدرت و توانمندی بانک مرکزی در مدیریت بازار است، اینکه بانک مرکزی بتواند نیازهای واقعی ارز را در بازارتامین کند، طبیعتا اگر دسترسی بانک مرکزی به ارز بیشتر باشد می تواند نیاز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به ارز را تامین کند که این اتفاق باعث خواهد شد بازار دومی شکل نگیرد.

    وی ادامه داد: البته در این روند ممکن است تقاضایی در خارج از شبکه رسمی شکل بگیرد که بخواهد کالایی را به کشور وارد کند، که در این وضعیت قاچاق یکی از مسائل بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. رقم قاچاق درکشور قابل توجه است و زمانی که کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود در مقابل مقداری ارز از کشور خارج می‌شود، برای همین بانک مرکزی باید به صورت غیر رسمی تامین می‌شود را محاسبه کند تا در نهایت مسیری را برای یکسان‌سازی نرخ ارز دنبال کند.

    دودانگه درباره تک نرخی شدن ارز گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته و رفع تحریم‌های بانکی و همچنین در صورت آزادی منابع بانک مرکزی درکشور‌های مختلف،‌ثبات و پایداری در وضعیت اقتصادی ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو