عصر بازار

تحلیلگر اقتصادی؛

نباید نگران تبعات تورمی ناشی از آزادسازی دلارهای بلوکه شده باشیم

عصر اعتبار- یک تحلیلگر مسایل اقتصادی با اشاره به برخی نگرانی ها نسبت به آزادسازی دلارهای بلوکه شده و احتمال بروز تورم، گفت: با آزاد شدن بخشی از دارایی ها و گردش آزاد پول در کشور، تقاضا تا حدودی افزایش می یابد اما جای نگرانی نیست و با مدیریت اقتصادی دولت، احتمال بروز تورم بالا وجود نخواهد داشت.

نباید نگران تبعات تورمی ناشی از آزادسازی دلارهای بلوکه شده باشیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، جمشید پژویان افزود: البته مدیریت اقتصادی دولت به این معناست که دولت سیاست های پولی و بانکی فعلی را ادامه دهد چرا که این سیاست های موفق دولت موجب کاهش تورم شد.
    وی تاکید کرد: در واقع این مدیریت است که می تواند روزهای دشوار اقتصاد را به روزهای پر رونق و شکوفایی تبدیل کند و این مدیریت اقتصادی است که در شرایط تحریم و حتی پس از آن، قادر است کشور را از مسیر پرپیچ و خم اقتصادی عبور دهد.
    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم ها، فضای فعالیت های اقتصادی بازتر و ارتباط پولی ما با خارج به حالت عادی برمی گردد، افزود: در این حالت، شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود و چه بسا شرکت ها و واحدهای تولیدی که در حال حاضر به خاطر نداشتن مواد اولیه، تجهیزات یا سرمایه و پول دست از کار کشیده و قادر به ادامه فعالیت اقتصادی نیستند، می توانند بار دیگر فعال شوند.
    این کارشناس اقتصادی، یادآور شد: اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر روشن شدن وضعیت خود هستند تا از حالت ابهام خارج شوند بنابراین اگر توافقی هم انجام نشود، وضعیت از حالتی که الان به سر می بریم، بهتر خواهد بود چرا که با روشن شدن وضعیت می توانیم برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.
    وی با تاکید بر آنکه در صورت توافق، رونقی که انتظار داریم، در کشور رخ خواهد داد، افزود: وضعیت سرمایه گذاری در کشور روشن می شود و سرمایه گذاران با خارج شدن از حالت ابهام، به سمت برنامه ریزی برای آینده روشن پیش می روند و حتی امید داریم که سرمایه گذاران خارجی نیز با انتقال تکنولوزی، با سرمایه گذاران داخلی ادغام شوند و شکوفایی اقتصادی بیش از حد انتظار باشد.
    پژویان با اشاره به ازدیاد ارزهای ورودی به اقتصاد ایران پس از برداشته شدن تحریم ها نیز گفت: البته ما شاهد ازدیاد ارزهای ناشی از افزایش فروش نفت، سرمایه گذاران خارجی، ناشی از افزایش صادرات غیرنفتی و نیز دلارهای بلوکه شده خواهیم بود اما با همه اینها جای امیدواری و ایجاد رونق اقتصادی خیلی بیشتر از نگرانی ناشی از افزایش تورم است، البته تورم از این رقم فعلی بیشتر خواهد شد اما در کنار آن رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
    لازم به ذکر است؛ برخی کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط پسا تحریم آنقدر که برخی نسبت به آن خوشبین هستند، نیست، معتقدند؛ 108 میلیارد دلار ارز بلوکه شده ارز خارج کشور داریم که دولت هم به آن نیاز دارد و اگر این پول به خوبی مدیریت نشود، تبدیل به ریال می شود که حاصلی جز تورم در پی ندارد ضمن آنکه خطر افزایش واردات محصولات ساخته وجود دارد.
    برخی تجار نیز از سرازیری ورود ارزهای بلوکه شده و نفتی در اقتصاد ایران نگران بوده و بر این باورند که اگر موج های نوسانات اقتصادی چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی به صخره سوءتدبیر ها برخورد کند، حتما آثار مخرب بسیاری در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو