عصر بازار

دیده‌بانی بازار؛

از مانورهای چین تا اشتغال‌زایی آمریکا

چشم بازار کالا به نمودارهای نفتی

عصر اعتبار- بازارهای فلزهای گرانبها همزمان با جهش قیمت نفت و انتظار برای رویدادهای اقتصادی و سیاسی، روند جالبی را تجربه می‌کنند. اونس فلز زرد که نخستین روز کاری هفته را با ثباتی نسبی به پایان برده بود، دومین روز را با رشد قیمت آغاز کرد. هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه در آخرین روز ماه آگوست با یک دلار رشد به قیمت ۱۱۳۴ دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۴۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

از مانورهای چین تا اشتغال‌زایی آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبات نسبی روز دوشنبه عمدتا ناشی از خنثی شدن افت ابتدای روز توسط اثر افزایشی جهش بهای نفت خام بود. اونس صبح دوشنبه در ادامه افت 3/ 2 درصدی هفته گذشته رو به کاهش گذاشت، اما امید معامله‌گران نفت به اینکه نفت کف قیمتی خود را تجربه کرده، فلز زرد را نیز بالا کشید. هر بشکه نفت نایمکس روز دوشنبه به 48 دلار رسید که حدود 10 دلار بیشتر از کف شش ماهه 75/ 37 دلاری است. اهمیت جهش قیمت نفت این است که رشد این کالای پایه می‌تواند بر کل بازارهای کالاهای پایه و خام اثرگذار باشد.

    در صورتی که بازار نفت کف واقعی خود را تجربه کرده باشد، بهای طلا نیز می‌تواند تحت‌تاثیر قرار بگیرد، گرچه چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره آمریکا همچنان در بازار فلزهای گرانبها عامل فشار محسوب می‌شود. روز دوشنبه همزمان با رشد بهای نفت، شاخص دلار هم تضعیف شد، اما نتوانست قیمت نهایی اونس در این روز را نسبت به روز جمعه چندان افزایش دهد.

    در آخرین روز ماه آگوست، شاخص سهام شانگهای تنها یک درصد افت کرد که نسبت به چند سقوط حدودا  8 درصدی هفته‌های گذشته ناچیز بود. بر اساس گزارش‌ها، بانک مرکزی چین دوشنبه اقدام به خرید سهام‌ داخلی نکرد. روزنامه «فایننشال‌تایمز» گزارش داده که ناامیدی مقام‌های چین از تاثیر مداخلات آنها در بازار، باعث شده آنها مداخله در بازارها را کنار بگذارند. چین روز پنج‌شنبه هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم را جشن خواهد گرفت. بازارها از این‌رو به این داستان توجه دارند که خودنمایی بیش از اندازه چین در مانورهای این روز می‌تواند، بازرهای سهام را بار دیگر دچار آشفتگی کند؛ چراکه تنش‌های مرزی میان چین و ژاپن در دو سال گذشته شدت گرفته است. این امر ممکن است باعث شود که چین از وسعت مانورهای خود بکاهد. بازارهای سهام چین در دو ماه گذشته حدود 30 درصد سقوط کرده‌اند.

    با تاثیر عوامل افزایشی، اونس روز سه‌شنبه را نیز با افزایش آغاز کرد، اما دامنه نوسانات تا لحظه نوشته شدن این گزارش محدود ماند. صبح سه‌شنبه در حالی که نفت خام از کف روزانه خود بالا می‌آمد، شاخص دلار نیز تضعیف شد تا دو عامل مهم خارجی به نفع طلا عمل کنند. سه‌شنبه بازارهای سهام نیز کار خود را با افت شاخص‌ها آغاز کردند تا کمک دیگری برای طلا فراهم شده باشد. البته چنانکه اشاره شد وضعیت بازارهای سهام جهان این هفته بسیار بهتر از دو هفته گذشته بوده است. در این شرایط، سیلی از داده‌ها در راه است.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، برگزاری نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا بی‌شک یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی در روزهای آینده خواهد بود. این نشست تاثیر زیادی بر بازارهای مالی و کالای جهان خواهد داشت. بر اساس این گزارش آمارهای وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت بازار اشتغال هم قرار است روز جمعه منتشر شود که می‌تواند تاثیر زیادی بر گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو داشته باشد. از طرفی چین با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکی و همچنین کاهش ارزش یوآن در برابر دلار این سیگنال را به بازارهای جهانی ارسال کرده است که اوضاع اقتصادی این کشور چندان مساعد و بسامان نیست.

    از سوی دیگر امروز هم موسسه تحقیقاتی «ای‌دی‌پی» گزارش مربوط به وضعیت اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه آگوست را منتشر می‌کند. روز پنج شنبه نیز بانک مرکزی اروپا تصمیم خود درخصوص سیاست‌های پولی را اعلام خواهد کرد. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست خبری، تصمیم این بانک درخصوص نرخ بهره را اعلام می‌کند. در نهایت روز جمعه گزارش مهم وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال اعلام خواهد شد که مهم‌ترین داده هفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو