عصر بازار

بعیدی‌نژاد:

سعی دولت تک نرخی کردن ارز است

تجربه خوبی در همکاری منطقه‌ای با آمریکا نداریم

عصر اعتبار: یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای‌ کشورمان گفت: دولت به دنبال کاهش نرخ ارزنیست، بلکه به دنبال ثبات آن است.

سعی دولت تک نرخی کردن ارز است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد در نشست پرسش و پاسخ اجلاس مشترک معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسرکشور، در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از تفاهم نرخ ارز کاهش پیدا نکرد؟ اظهار کرد: دولت درزمینه نرخ ارز به دنبال کاهش آن نیست، بلکه به دنبال ثبات آن است، بسیاری از کارشناسان در بررسی‌های خود، معتقدند برای فراهم کردن یک پشتوانه موثر و کار تولید نرخ ارز باید حدود سه هزار تومان باشد.

    وی افزود:زمانی که تفاهم ژنو انجام شد و براساس آن قراربود درشش ماه 4.2میلیارد دلارآزاد شود، برداشتی سطحی وجود داشت که دولت با ورود این ارزها نرخ آن را پایین می‌آورد. براساس ارزیابی‌ها، دولت به دنبال پایین آوردن نرخ ارز نیست.

    وی ادامه داد: ممکن است برخی خدمات ارزان شود، اما محاسبات کارشناسی و دقیق نشان می‌دهد که برای تقویت بنیه دفاعی و بازار کار و جلوگیری از بیکاری، باید این نرخ تثبیت شود.

    دولت درزمان شروع به فعالیت، ارز مبادله‌ای را به قیمت 2450تومان ارائه می‌کرد،الان دلار نزدیک به 2900تومان است،دولت تلاش می‌کند این دو نرخ را به هم نزدیک کند. همچنین سعی می‌کند در موقعیتی باشیم که بعد از برجام و روشن شدن وضعیت اقتصادی درشرایطی قرار بگیرد که ارز را تک نرخی کند.

    این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین درباره علت مذاکره نکردن ایران درباره مسائل منطقه‌ای با آمریکا درزمان مذاکرات گفت: ما تجربه خوبی در زمینه کار با آمریکایی‌ها درباره مسائل منطقه‌ای نداریم. مسئولین عالی کشور از زمانی که بحث مذاکرات مطرح شد، به عنوان یک دستورالعمل مطرح کردند که مذاکره با 5+1 فقط درمورد مسائل هسته‌ای باشد؛ چراکه با ورود به عرصه‌های دیگر، اهداف ما دچارمشکل می‌شود.

    وی افزود:امروز دولت اوباما در شرایط سختی قرارگرفته است و اگرنتواند مسیر را پیش ببرد، دولت آمریکا و حزب دموکرات وارد عرصه‌هایی می‌شوند که مسائل انتخابات آن‌ها را وارد شرایط پیچیده‌ای می‌کند.

    وی هم‌چنین اظهار کرد: ما از روز اول به تیم مذاکره کننده طرف مقابل اعلام کردیم که وارد مسائل داخلی نمی‌شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی