عصر بازار

علت گرانی دلار در ۲۴ ساعت اخیر چیست؟

عصر اعتبار- نرخ دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفته و ارزش بیش از ۳۴۰۰ تومان را به ثبت رسانده که برخی دلیل این افزایش را عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کنند که یک کارشناس بازار ارز معتقد است با توجه به شرایط مثبت تجارت بانک مرکزی میزان عرضه را کاهش نداده است.

علت گرانی دلار در ۲۴ ساعت اخیر چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در چند روز اخیر نرخ دلار در محدوده قیمت 3400 تومان در نوسان است، در این رابطه نظرات متفاوتی همچون عدم عرضه متناسب از سوی بانک مرکزی، کاهش قیمت نفت و عدم دستیابی به بودجه دولت در صورت کاهش نرخ دلار و ... مطرح می‌شود.

    تمام نظرات در حالی مطرح می‌شود که دولت توانسته با کشورهای قدرتمند دنیا متن برجام را نگارش کرده و از التهابات چند سال گذشته جلوگیری شده و امید برای دستیابی به نرخ واحد در ارز بسیار پررنگ شود.

    بارها از سوی رئیس‌کل بانک‌مرکزی و وزیر اقتصاد بر دستیابی به ارز تک نرخی تکیه زده شده و در آخرین پیش بینی از سوی ولی‌الله سیف بعد از 4 تا 5 ماه از اجرای برجام ارز تک نرخی در بازار کلید زده خواهد شد.

    در رابطه با دلیل افزایش نرخ دلار به بیش از 3400 تومان که برخی شنیده‌ها حاکی از کاهش  عرضه ارز در بازار  از سوی بانک مرکزی دارد یک کارشناس بازار ارز بیان کرد: با توجه به شرایط تجارت جهانی کشور عدم عرضه از سوی بانک مرکزی بی‌معنا است و پیش بینی‌ها می‌شود نرخ ارز تا دستیابی به نرخ واحد روند افزایشی خود را حفظ کند.

    مسعود گلشیرازی، اظهار کرد: افزایش نرخ دلار در شرایط فعلی منطقی است و قبل از توافق هسته‌ای پیش بینی‌ها بر افزایش نرخ دلار تا 10 درصد زمان گذشته بود که با این احتساب افزایش تا حدود 3500 تومان با شرایط اقتصادی کشور کاملا منطقی است.

    او با اشاره به گفته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر دستیابی به ارز تک نرخی در آینده نزدیک، ادامه داد: اگر تاکتیک‌های گذشته از سوی بانک مرکزی در بازار فعلی و آینده عمای شود، پیش بینی بر آن است تا نرخ دلار تا 3500 افزایش یابد.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگر نرخ ارز بانکی رفته رفته افزایش پیدا خواهد کرد و میانگین دو نرخ آزاد و مبادلاتی به عنوان نرخ واحد ارز تعیین خواهد شد.

    گلشیرازی در رابطه با عدم عرضه مناسب از سوی بانک مرکزی گفت: با توجه به تراز مثبت تجارت کشور می‌توان گفت چنین مواردی مبنی بر عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی در بازار بی معنا است و اگر مشکلی وجود داشته باشد امکان دارد در زمینه عرضه ارز مبادلاتی وجود داشته باشد. به گزارش اقتصادنیوز، او تاکید کرد: به دلیل آن که بودجه کشور به نفت و درآمد ارزی نفت متکی است، شرایط ایجاب می‌کند تا دولت از طریق بازار ارز بودجه ریالی خود را تامین کند.

    همچنین یکی از صرافان بازار ارز معتقد است که افزایش نرخ دلار در بازار آزاد به دلیل افزایش حجم تقاضا بوده و بانک مرکزی طبق روال گذشته خود ارز به بازار تزریق می‌کند.

    او گفت: هیچ تغییری در روند عرضه بازار رخ نداده و افزایش نرخ دلار به واسطه افزایش حجم تقاضا افراد به ویژه مسافران و صاحبان سرمایه برای واردات کالا است.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم خرید ارز از سوی شرکت‌ها افزایش قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی