عصر بازار

تامین ارز از سوی دولت اصلی ترین مانع راه اندازی بورس ارز است

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی بورس ارز تا زمانی که دولت اصلی ترین تامین کننده ارز باشد، با موانع زیادی روبرو خواهد بود.

تامین ارز از سوی دولت اصلی ترین مانع راه اندازی بورس ارز است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ایرج ندیمی با اشاره به تلاش دولت برای راه اندازی بورس ارز، اظهار داشت: موضوع ارز از چند وجه قابل بررسی است که یک بخش آن مربوط به دولت بوده و بخش دیگر آن منشأ خارجی دارد.
    وی با بیان اینکه دولت نباید به هیچ عنوان ارز را حراج کند زیرا در آن صورت کسری در بودجه اجتناب ناپذیر خواهد بود، افزود: منشأ خارجی ارز نیز مربوط به افراد غیردولتی است که اختیار فروش ارز خود را دارند و در این بخش، اگر زمینه شفافیت و نظارت را فراهم کنیم و هرچه صرافی ها را بیشتر کنترل کنیم از رانت جلوگیری خواهد شد.
    وی با بیان آنکه راه اندازی بورس ارز تا زمانی که دولت اصلی ترین تامین کننده ارز باشد، با موانع زیادی روبرو خواهد بود، تصریح کرد: هم اینک بودجه کشور با کسری مواجه است و اگر بخواهیم ارز را با قیمت پایین تر عرضه کنیم، مشکلات افزایش خواهد یافت؛ هرچند که سیاست های حفظ بازار باید در حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشد.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست تک نرخی شدن ارز، ادامه داد: سیاست یکسان سازی نرخ ارز هم اینک نیز به نوعی وجود دارد، چرا که نرخ ارز را بازار تعیین نمی کند؛ اما اینکه هر کالایی با یک نرخ عرضه شود جفاکارانه است و کالاهای ضروری، مصرفی، لوکس و غیره هم تعریفی خاص دارند.
    ندیمی با بیان آنکه هزینه های تک نرخی شدن ارز را پیشتر پرداخت کرده ایم، اضافه کرد: عرضه همه کالاها با یک نرخ واحد از رانت و بسیاری فسادهای دیگر جلوگیری می کند، اما جهات منفی دیگری نیز دارد.
    وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا اقتصاد کشور را از حالت دولتی خارج کنیم که در این صورت همه چیز تحت مکانیزم بازار و رقابت سر و شکل می گیرد؛ اما تا وقتی که اقتصاد دولتی باشد باید مشخص شود که هزینه های تصمیمات به جیب چه کسی می رود؟
    این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: باید تصمیمات به گونه ای باشد که به نفع تبانی و تسهیل رانت و رانت خواری نشود، بلکه به سود ذینفعان مرتبط و تعدیل هزینه ها باشد و نه افرادی که با دارا بودن قدرت های پولی و مالی می توانند به درآمدهای باد آورده دست یابند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو