عصر بازار

اقتصاد ترکیه با خشونت فلج شد

عصر اعتبار- با شکست مذاکرات دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان این کشور و در نتیجه بازگشت نا امنی به مناطق شرقی و جنوب شرقی، اقتصاد و فعالیت اقتصادی در این مناطق فلج شده است.

اقتصاد ترکیه با خشونت فلج شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از حریت، طی ماه های گذشته و با آغاز مجدد درگیری‌ها بین دولت و حزب کارگران کردستان ترکیه، پ ک ک ، اقتصاد مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور فلج شده است.

    گسترش ناامنی در مناطق درگیر ترکیه به گونه ای است که سرمایه گذاری و گردشگری در این مناطق را به شدت کاهش داده است.

    متوسط سطح اشغال هتل های این مناطق تا پیش از این 85 درصد بوده است، اما پس از بروز درگیری شدید نظامی از سوی ارتش ترکیه، این سطح اشغال به حدود 30 درصد سقوط کرده است که نشان دهنده کاهش شدید گردشگری و تقریبا راکد شدن آن است.

    از سوی دیگر اوضاع حمل و نقل این کشور به قدری متزلزل شده است که فعالان اقتصادی این کشور اعلام کرده‌اند که به دلیل حملات متعدد پ ک ک به کامیون های عبوری در جاده های این کشور و کشته شدن تعدادی از رانندگان این خودروها، هم اکنون نمی توانند برای صادرات کالا به عراق و ایران کامیونی پیدا کنند.

    یکی دیگر از بزرگ ترین موانع موجود بر سر راه باز شدن اقتصادی در مناطق شرقی و جنوب شرق ترکیه، خودداری بانک ها از ارائه وام به بازرگانان و شرکت های بازرگانی در این مناطق است.

    یکی از فعالین اقتصادی در این مناطق که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که ما در حال حاضر نمی‌توانیم از هیچ بانکی وام دریافت کنیم.

    تا کنون پ ک ک به تعدادی اتوبوس حامل گردشگران و همچنین 20 کامیون حامل کالا در این کشور حمله کرده است و آنها را سوزانده است.

    تنها در یک مورد حمله به اتوبوس گردشگران در این کشور 7 نفر جان خود را از دست دادند.

    یکی دیگر از فعالان بخش صادرات در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه نیز اظهار داشته است که در حال حاضر یافتن یک کامیون برای صادرات کالا به عراق و ایران تقریبا غیر ممکن است و این مسئله به صادرات این کشور لطمه وارد خواهد کرد.

    بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن فعالان حمل و نقل بین الملل، تعداد کامیون های عبوری از ترکیه به سوی ایران و عراق در 8 ماهه نخست سال جاری برابر با 362 هزار دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد، معادل 60 هزار دستگاه کاهش داشته است.

    بنا به گفته مدیر این انجمن، در صورتی که مشکل ناامنی در این مناطق برطرف نشود، پیش بینی می‌شود، این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

    مناطق درگیر ترکیه در زمینه های کشاورزی، نساجی، خوراک دام و طیور، گردشگری و حوزه انرژی پتانسیل های بالایی داشته اند که طی چند ماه پیش از بروز درگیری ها ترکیه رشد قابل قبول این حوزه ها را در این مناطق شاهد بوده است.

    بنا به گفته شاه اسماعیل بدیرهان اوغلو، مدیر فدراسیون انجمن های صنعتگران و بازرگانان مناطق شرقی و جنوب شرق ترکیه، با آغاز گفتگوهای صلح بین ترکیه و پ ک ک ، پرداختن به این پتانسیل ها و افزایش سطح رفاه در این مناطق که سال ها در زمینه های اقتصادی در مضیقه بوده اند محقق شد و ما شاهد افزایش توجه سرمایه گذاران به این مناطق بودیم به گونه ای که تنها در یک مورد دو واحد تولیدی با سرمایه گذاری 180 میلیون دلار در این مناطق تأسیس شد، اما با از سرگیری درگیری ها، سرمایه گذاری در این مناطق کاهش داشته است به گونه ای که حتی به پروژه هایی که تا پیش از این برای دریافت وام مورد تأیید قرار گرفته اند نیز از سوی بانک ها وام پرداخت نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی