عصر بازار

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد:

مردم اعتماد قلبی به بانک مهر اقتصاد دارند

عصر اعتبار- همزمان با هفته بانکداری اسلامی صد و شصت و ششمین کمیسیون عالی بانکداری اسلامی با حضور مدیر عامل بانک مهر اقتصاد برگزار شد.

مردم اعتماد قلبی به بانک مهر اقتصاد دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سید ضیاء ایمانی مدیر عامل بانک در این نشست با اشاره به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362، اظهار داشت: این قانون پس از تایید شورای نگهبان با چندین سرفصل عقود اسلامی از جمله مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک  به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد اما در اجرای درست آن اتفاق خاصی رخ نداد و این قانون به طور کامل اجرایی نشد.

    ایمانی در تشریح موانع  و مشکلات پیش روی اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده ی شبکه بانکی کشور، اتکاء صرف به سودآوری از طریق اعطای تسهیلات است یعنی بانک ها در جهت سودآوری، کسب درآمد و جبران هزینه ها فقط با این شیوه کسب سود کردند در صورتی که این امکان وجود داشت با استفاده از ارائه خدمات کارمزدی علاوه بر اعطای تسهیلات در چارچوب عقود اسلامی به راحتی درآمد زایی کنند.

    مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به موانع اجرا نشدن قانون عملیات بانکی بدون ربا عنوان کرد: بخشی از کار شبکه بانکی کشور در پیاده سازی این قانون، نظارت بر حسن اجرای آن است اما عملاً این اتفاق نیفتاد و به طور کامل بررسی نشد که آیا واقعاً تسهیلات پرداختی در چارچوب عقود و قرارداد های مربوطه صورت گرفته و منابع در همان موضوع موردِ قرارداد مصرف شده است یا خیر.

    وی تصریح کرد: بانک ها و کارکنان آن در اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، تنها 50 درصد می توانند نقش آفرین باشند، بنا براین شبکه بانکی کشور به خودیِ خود نمی تواند مردم را به این سمت و سو سوق دهد لذا حمایت و پشتیبانی ائمه جمعه و جماعات، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، دولت، مسئولین، اساتید و صاحبنظران برای ترغیب و توجیه مردم و مشتریان، بانک ها را در استقرار این قانون یاری می کند.

    ایمانی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد ساز وکارهای لازم برای پیاده سازی بانکداری بدون ربا را مهیا کرده که چنین چیزی در شبکه بانکی کشور با این گستردگی وجود ندارد، افزود: اجرای بانکداری بدون ربا یک جنگ تمام عیار با پدیده شوم ربا است و حتی به مراتب کاری سخت تر از دوران دفاع مقدس است بنا براین باید برای این نبرد اقتصادی آماده باشیم چرا که اجرای بانکداری اسلامی از وظایف اصلی ماست و ما به عنوان یک نیروی مکتبی و ارزشی، نگرشی اعتقادی به این مقوله داریم. 

    مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در پایان یادآور شد: بنده به عنوان عالی ترین مقام اجرایی این بانک، شرعاً، عرفاً و قانوناً خود را مکلف می دانم در این زمینه با تمام توان تلاش خود را به کار گیرم و انشا الله با پیش بینی یک معاونت در چارت سازمانی بانک، بتوانیم به لحاظ ساختاری، تشکیلاتی و اداری از مشکلات بکاهیم.

    در ادامه حمید رضا نجف پور – معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک - با تشریح اقدامات بانک مهر اقتصاد در حوزه بانکداری بدون ربا، گفت: هدف راهبردی بانک مهر اقتصاد استقرار و توسعه بانکداری اسلامی می باشد که بیش از 15سال در این مسیر فعالیت های اصولی و علمی صورت گرفته است.

    نجف پور افزود: این بانک با استفاده از رهنمودهای مراجع عظام، علما، صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه توانست برای اولین بار در نظام بانکی کشور با آسیب شناسی موانع پیاده سازی بانکداری بدون ربا، مدل و الگوی عملی و الزامات استقرار بانکداری اسلامی  را طراحی کند و بر اساس آن اقدامات راهبردی وسیعی را طی 7 سال اخیر عملیاتی نمایدکه از جمله آن تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی ، تدوین برنامه های 5 ساله ، ایجاد کمیته فقهی/کمیسیون عالی پیاده سازی بانکداری اسلامی و تشکیل اداره بانکداری اسلامی در بانک مهر اقتصاد می باشد.
    وی ادامه داد: یکی از خلاقیت ها و نوآوری های بانک بر اساس مدل پیاده سازی بانکداری اسلامی، راه اندازی طرح ستاد ویژه هفته بانکداری اسلامی طی 4 سال اخیر می باشد که همانند هفته بسیج / هفته دفاع مقدس، کل ایام هفته متناسب با اهداف طرح نام‌گذاری و برای هریک از روزهای هفته اقدامات زیادی در جهت استقرار قانون عملیات بانکی بدون ربا، پیش بینی و عملیاتی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی