عصر بازار

احتمال افت شدیدتر قیمت‌های ساختمانهای نوساز

عصر اعتبار- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند حبابی به عمر ۳۰ سال در بازار مسکن ایران بوجود آمده و هر روز احتمال ترکیدن آن افزایش می‌یابد.

احتمال افت شدیدتر قیمت‌های ساختمانهای نوساز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد ماهیدشتی منطقه کرمانشاه، با ارائه تحلیلی از وضعیت آینده بازار مسکن تصریح کرد: بررسی‌های میدانی از افت شدید قیمت ساختمانهای مسکونی تازه ساز و همچنین اجاره بها در کرمانشاه حکایت دارد. بر اساس نظر مشاوران املاک مستقل، احتمال افت شدیدتر قیمت‌ها در حدود 10 تا 15 درصد در بازه زمانی 40 روز آینده وجود دارد.

    وی افزود: بر اساس احساسی که بر بازار حاکم است، با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها، افت قیمت کالاهای با دوام مانند ساختمان، خودرو و لوازم خانگی در رأس تغییرات قیمت قرار خواهد داشت.

    این مدرس دانشگاه ادامه داد: برخی مشاوران املاک معتقدند بساز بفروش‌هایی که به بازار وارد شده‌اند، با ریزش بازار متضرر خواهند شد و حتی ممکن است از ایفای تعهدات مالی و اجرایی خود نیز باز بمانند. بنا بر نظر برخی کارشناسان، برای عرضه جدید تقاضای قابل اعتنایی وجود ندارد، به نحوی‌که در مقایسه با سال‌های گذشته حجم معاملات را "صفر" ارزیابی می‌کنند.

    وی افزود: باید دید وام‌های 60 و 80 میلیونی که احتمالاً از اردیبهشت سال آینده به بازار تزریق می‌شوند، منجر به رقابت بین خریداران خواهند شد یا فروشندگان. البته با توجه به کم بودن تعداد این وام‌ها و مازاد عرضه، شانس فروشندگان برای رقابت به مراتب بیشتر خواهد بود.

    ماهیدشتی ادامه داد: در این میان در خارج از بنگاه‌های معاملات ملکی، آگهی‌های فروش ملک نوساز حداقل تا 10درصد زیر قیمت متعارف منتشر می‌شوند و به نظر می رسد ممکن است سفته بازان ملک از ترس افت شدیدتر قیمت ها فشار فروش را افزایش دهند، بنابراین، احتمال دارد با باز شدن گره قیمت‌ها حجم معاملات افزایش یابد.

    وی اضافه کرد: اگر فرضیه‌های بالا درباره آینده بازار مسکن صحیح باشد، افت قیمت زمین شدیدتر از قیمت ساختمان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی