عصر بازار

دکترصالح آبادی:

موسسه های اعتباری غیر مجاز مانع اصلی تجمیع سرمایه در بانک ها هستند

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: موسسه های مالی اعتباری غیر مجاز مانع اصلی تجمیع سرمایه ها در بانک های دولتی به شمار می روند.

موسسه های اعتباری غیر مجاز مانع اصلی تجمیع سرمایه در بانک ها هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایرنا، دکتر علی صالح آبادی در نشست با مدیران واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی استان قم در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی این استان وجود موسسه های غیر مجاز مالی اعتبار را یکی از مشکلات سیستم بانکی کشور عنوان کرد.

    وی افزود: این موسسات غیر مجاز با ارایه سود های کلان و بسیار بالا به سپرده های بانکی خیلی از منابع را جذب خود می کنند، و با این کار عملا همه سرمایه ها از شبکه رسمی بانکی کشور خارج و وارد شبکه بانکی غیر مجاز و غیر رسمی می شود.
    وی با بیان اینکه این بانک ها تاکنون از طریق پول های در گردش نرخ سود سپرده های نزد خود را پرداخت می نمودند، افزود: این بانک ها در حال حاضر به دلیل اینکه سپرده های نزدشان از حالت در گردش خارج و به فعالیت های اقتصادی وارد شده است، توانایی پرداخت سود را ندارند، لذا هم برای خود و هم برای سپرده گذاران چالش جدی را بوجود آورده اند.
    وی با بیان اینکه آخرین افزایش سرمایه در بانک توسعه صادرات در سال 86 انجام شده است، و بعد از این سال تاکنون حتی یک ریال نیز به سرمایه این بانک اضافه نشده است، تصریح کرد:طبق سخنان وزیر اقتصاد و امور دارایی افزایش سرمایه بانک های دولتی از نان شب هم واجب تر است و ضرورت بسیار زیادی دارد.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه در این بانک سرمایه از سایر بانک ها مهم تر است، تصریح کرد: دلیل اصلی اهمیت سرمایه در بانک توسعه صادرات این است، که بانک مذکور در کل کشور 40 شعبه بیشتر ندارد، و خیلی شعبه محور نیست.
    وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات به دلیل تخصصی بودن بر خلاف بانک های عمومی که شعبات زیادی دارند، خیلی امکان جذب ریال ندارد، تصریح کرد: این بانک خود را موظف می داند، بخشنامه های بانک مرکزی را دقیقا در مورد نرخ سود رعایت کند، یعنی در عقود مبادله ای 21 درصد و عقود مشارکتی 24 درصد نرخ سود را در نظر بگیرد، ولی این بانک به منظور حمایت بیشتر از تولید کنندگان نرخ سود مشارکتی را 2 درصد پایین تر از بخش نامه بانک مرکزی به میزان 22 درصد مصوب کرده است.
    صالح آبادی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات با توجه به محدودیت هایی که از نظر نرخ سود، تعداد شعب و همچنین ساختار دولتی که دارد، به سرمایه خود وابسته است، افزود: متاسفانه به رغم نیاز شدیدی که بانک توسعه صادرات به سرمایه های خود دارد، طی سال های اخیر در مورد افزایش آن هیچ اقدامی انجام نشده است.
    وی با بیان اینکه این قبیل محدودیت ها مانع ارایه تسهیلات لازم به تولید و صنعتگران می شود، افزود: با توجه به اینکه هم بخش خصوصی و صادرات و هم بانک هر کدام مشکلات مخصوص به خود را دارند، بدون شک برگزاری نشست ها و جلسه هایی بین مسوولان بانک و تولید کنندگان و بیان محدودیت ها و مشکلات موجود موجب درک متقابل طرفین از یکدیگر می شود.
    وی با بیان اینکه سرمایه ای که در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته به صورت ارزی است، افزود:چون این سرمایه به صورت ارزی در اختیار بانک توسعه قرار گرفته، از این رو این بانک نیز با اتخاذ سیاست هایی تلاش کرده تا منابع خود را به صورت ارزی حفظ کند و آن را تبدیل به ریال نکند لذا از مجموع 90 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی مانده، در حدود 80 درصد منابع آن ارزی و بقیه ریالی است.
    صالح آبادی تصریح کرد: بانک توسعه صادرات به هیچ وجه مجاز نیست، که منابع ارزی خود را تبدیل به ریال کند، از این رو وامی که به صورت ارز به مشتری داده شده به دلیل نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از کاهش توانایی بانک به صورت ارز نیز از او پس گرفته می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی