عصر بازار

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت جهت‌گیری مشخصی ندارد

بازار اونس گل‌آلود شد

عصر اعتبار- پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای اونس طلا چنان دچار ابهام شده که پایگاه اینترنتی کیتکو بازاری را که در آن جهت‌گیری حاضران و ناظران مشخص نیست، گل‌آلود توصیف کرده است. گیجی بازار که روز جمعه کاملا به چشم آمد، ممکن است در هفته جدید کاری نیز ادامه پیدا کند.

بازار اونس گل‌آلود شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا در هفته گذشته حدود یک درصد افت کرد و به قیمت 1122 دلار رسید، اما بالای مرز حمایتی 1117 دلار ایستاد. با این همه برآیند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد، جهت‌گیری مشخصی درباره روند کوتاه‌مدت بهای اونس ندارند.

    پایگاه اینترنتی کیتکو در آخرین نظرسنجی از مخاطبان، کمترین میزان مشارکت خود را تجربه کرده که به گفته خود این وب‌سایت نشانه‌ای از کاهش علاقه به بازار طلا است. در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان 159 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 70 نفر معادل 44 درصد، افزایش و 61 نفر معادل 38 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 28 نفر معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای نیز 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 47 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 29 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا که بازار را به هم ریخت نتوانست ابهام در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را رفع کند تا تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در مورد زمان وقوع این امر همچنان مهم‌ترین موضوع بازار باشد. کیتکو در گزارش پیش‌بینی هفتگی خود نوشته است: «داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ماه آگوست که روز جمعه منتشر شد، کاری در جهت رفع گل‌آلودگی آب‌های بازار نکرده است. گرچه داده اصلی بسیار ضعیف‌تر از انتظارها بود، ایجاد 173 هزار شغل در هر حال داده مثبتی بوده است. بازبینی 44 هزار موردی داده‌های ماه‌های ژوئن و جولای و رسیدن نرخ بیکاری به 1/ 5 درصد هم آمار خوبی است.»

    در حالی که افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه سپتامبر دور از ذهن است، در به روی این امر بسته نیست و نشست ماه‌های اکتبر یا دسامبر ممکن است شاهد افزایش نرخ باشد. بارت ملک، رئیس بخش استراتژی کالا در موسسه «تی‌دی‌سکیوریتیز» می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازار طلا در سال 2015 با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو باشد.» تد اسلوپ، استراتژیست ارشد بازار در موسسه iiTrader هم موافق است که اونس ممکن است به کاهش قیمت خود ادامه دهد.
    او می‌گوید: «شما نمی‌توانید با جهت‌گیری بازار بجنگید. من فکر می‌کنم بازار جای افت بیشتر را دارد، اما وقتی فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ بهره کند، اونس از آنجا که قبلا افت مربوط را تجربه کرده، با رشد روبه‌رو خواهد شد.»

    با این حال برخی از تحلیلگران بازار انتظار دارند که فلز زرد در کوتاه‌مدت کمی با افزایش روبه‌رو شود؛ چراکه اونس توانسته سطوح حمایتی کوتاه‌مدت را حفظ کند. آدام باتن، تحلیلگر بازار ارز در «فارکس لایو» می‌گوید: «حالا که قیمت نهایی هفته بالاتر از 1117 دلار است، رشد قیمت در روزهای آینده محتمل است. ویژگی تعیین‌کننده بازار فعلا عدم قطعیت آن است که می‌تواند به تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی