عصر بازار

عربستان برای جبران کسری بودجه به قرض کردن افتاد

عصر اعتبار- وزیر دارایی عربستان اعلام کرد کشورش که به دلیل افت قیمت نفت با کسری بودجه بی سابقه مواجه شده، هزینه ها را کاهش خواهد داد و اوراق قرضه بیشتری منتشر خواهد نمود.

عربستان برای جبران کسری بودجه به قرض کردن افتاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، وزیر دارایی عربستان گفت، کشورش که به دلیل افت قیمت نفت با کسری بودجه بی سابقه مواجه شده، هزینه ها را کاهش خواهد داد و اوراق قرضه بیشتری منتشر خواهد نمود.
    عربستان، بزرگترین اقتصاد عربی و بزرگترین صادر کننده نفت جهان پس از کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت با کسری بودجه بی سابقه ای مواجه شده است. این کشور تاکنون توانسته به لطف ذخایر مالی عظیم خود این شکاف را پر کند، اما ابراهیم العصاف، وزیر دارایی عربستان می گوید، انجام اقدامات بیشتر ضروری است.
    وی افزود: «ما در حال کار هستیم... تا هزینه های غیر ضرور را کاهش دهیم.» وی اشاره ای به میزان این کاهش هزینه ها نکرد اما تاکید کرد که هزینه های کلیدی در بخش های آموزش و سلامت که چند سال قبل به تصویب رسیده کاهش نخواهد یافت. «پروژه هایی هستند که ما چند سال پیش تصویب کرده ایم و هنوز آغاز نشده اند. . این پروژه ها می تواند به تاخیر بیافتد.»
    وی گفت: دولت اوراق قرضه متداول خزانه و اوراق قرضه اسلامی بیشتری را منتشر خواهد کرد تا کسری بودجه خود را که از سوی صندوق بین المللی پول 130 میلیارد دلار در سال جاری ارزیابی شده جبران نماید.
    وزیر دارایی عربستان گفت، ریاض تاکنون اوراق قرضه ای به ارزش «کمتر از 100 میلیارد ریال (27 میلیارد دلار)» برای کمک به جبران این کسری منتشر کرده است. وی آمار دقیقی در این زمینه ارائه نکرد. «ما قصد داریم اوراق قرضه بیشتری منتشر کنیم و ممکن است قبل از پایان سال 2015... برای برخی پروژه ها اوراق جدید منتشر کنیم.»
    عربستان کسری بودجه خود در سال جاری را 39 میلیارد دلار پیش بینی کرده، اما صندوق بین المللی پول و دیگر موسسات بین المللی معتقدند، رقم واقعی کسری بودجه این کشور بسیار بیشتر از این رقم است. صندوق بین المللی پول در ماه جولای پیش بینی کرد که رقم کسری بودجه عربستان 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باشد، در حالی که موسسه سرمایه گذاری جدوه عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد، انتظار دارد کسری بودجه عربستان حدود 109 میلیارد دلار باشد.
    عربستان در سال 2014، کسری بودجه 17.5 میلیارد دلاری را تجربه کرد که دومین کسری بودجه این کشور از سال 2002 تاکنون بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی