عصر بازار

بازگشت بازار سکه به وضعیت عادی

آتی‌بازان دلار ناکام شدند

عصر اعتبار- روز دوشنبه، دلار با وجود تحرکات معامله‌گران آتی از مرز ۳۴۰۰ تومان عبور نکرد و روی همان قیمت نهایی روز یکشنبه یعنی ۳۳۹۸ تومان آرام گرفت.

آتی‌بازان دلار ناکام شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در روز یکشنبه، برخی معامله‌گران فردایی به امید افزایش قیمت در روز دوشنبه، خریدهای ارزی خود را بالا بردند؛ این دسته قصد داشتند با تحویل گرفتن ارز خریداری شده در روز دوشنبه به شدت تقاضای بازار ارز اضافه کنند و موجب شوند که قیمت رشد بیشتری را تجربه کند، اما با وجود این کوشش‌ها، دلار چنان‌که اشاره شد تغییرات افزایشی چندانی را ثبت نکرد. فعالان می‌گویند افزایش حجم ارز نقدی در بازار ارز و فروش دلار توسط بازیگران بازارساز از عواملی بودند که به صعود نکردن این ارز کمک کردند.

    با سکون دلار و کاهش جزئی بهای اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه هم روز دوشنبه کاهش یافت تا فضای بازار طلای داخلی «عادی» شود. سکه روز یکشنبه بدون توجه به ثبات نسبی دلار و سکون اونس رو به رشد گذاشت، اما روز دوشنبه با دو عامل اثرگذار بر خود همراه شد. روز گذشته سکه با 5 هزار تومان افت به قیمت 917 هزار تومان رسید. این در حالی بود که سکه تمام بهار آزادی روز یکشنبه افزایش 6 هزار تومانی را تجربه کرده بود.

    دوشنبه، شاخص بازار ارز مانند روزهای گذشته معاملات خود را با قیمت بالاتری نسبت به نرخ بسته شده روز پیشین آغاز کرد. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3432 تومان آغاز کرد که افزایشی 34تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه را نشان می‌داد.

    برخی از فعالان، شروع افزایشی دلار در روزهای گذشته را به تحرکات معامله‌گران آتی در ساعات انتهایی روز قبل نسبت داده‌اند. معامله‌گران آتی معمولا پس از پایان کار صرافی‌ بانک‌ها و تعطیلی مراکز رسمی فروش وارد بازار می‌شوند و با افزایش خریدهای ارزی خود زمینه رشد قیمت را فراهم می‌کنند. البته برخی مواقع معاملات آنها حالت صوری دارد. بر اساس گزارش‌ها، یکشنبه خرید فردایی برخی از معامله‌گران به بالای یک میلیون دلار رسید. به اعتقاد حاضران در بازار، هدف «فردایی‌ها» از بالا بردن تقاضا، امید به افزایش قیمت بیشتر در روز دوشنبه بود.

    فروشندگان دلار فردایی که باید ارز فروخته شده را در روز دوشنبه تحویل می‌دادند، باعث تشدید تقاضا در بازار شدند. فشار این تقاضا، توان این را داشت که قیمت دلار را بالا ببرد، اما افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار و بالا رفتن فروش‌های آتی در بازار سبزه میدان موجب شد که قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار نگیرد و نهایتا با حضور بازارساز، قیمت عرضه و تقاضای عمده به زیر 3400 تومان برسد. البته در حالی که در ساعت 4 بعدازظهر دلار روی قیمت 3398 تومان آرام گرفته بود، صرافی‌ها قیمت 3435 تومان را بر تابلوهای خود ثبت کردند. اما سکه که روز یکشنبه به عوامل اثرگذار بر قیمت خود یعنی اونس و دلار بی‌اعتنایی کرده بود، روز دوشنبه همسو با این عوامل حرکت کرد و با 5 هزار تومان کاهش به قیمت 917 هزار تومان رسید. البته بخشی از این افت به کاهش تقاضای معامله‌گران مربوط بود که روز یکشنبه با توجه به انتظار خود مبنی‌بر شروع افزایشی اونس در روز دوشنبه خریدهای خود را بالا برده بودند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی