عصر بازار

لیره ارزان‌تر می‌شود

عصر اعتبار- لیره ترکیه در همه روزهای هفته گذشته سقوط کرد و به رکورد پایین جدید رسید و همه نشانه‌ها حاکی از این است که روند مذکور دستکم برای مدتی ادامه خواهد داشت.

لیره ارزان‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شرکت انگلیسی ابوری پارتنرز که طی یک سال گذشته در میان 39 تحلیلگر، صحیح‌ترین پیش بینی را درباره لیره داشته است، پیش بینی کرد ارز ترکیه امسال 2.3 درصد دیگر نزول می‌کند و به 3.10 لیره در برابر هر دلار می‌رسد.

    کاهش 23 درصدی ارزش لیره در سال جاری، این ارز را در رتبه سوم بدترین عملکرد در بین ارزهای اقتصادهای نوظهور قرار داده و پرداخت سود 56 میلیارد دلار بدهی خارجی که باید تا سال آینده پرداخت شود را برای ترکیه گران‌تر کرده است. تشدید درگیری با جدایی طلبان کرد، کندی رشد اقتصادی و نگرانی نسبت به عدم واکنش بانک مرکزی به فشارهای تورمی، به اوراق قرضه ترکیه ضربه زده است.

    لی هاردمن، استراتژیست مبادله ارزی در بانک میتسوبیشی توکیو با اشاره به اینکه تشدید ابهام سیاسی در آستانه انتخابات جدید و ترکیبی از عواملی مانند رشد ضعیف و تورم بالا بر لیره سنگینی می‌کند، پیش بینی کرد این ارز با سقوط بیشتری روبرو شده و به 3.10 لیره در برابر دلار می‌رسد.

    رشد قیمت مصرفی بر مبنای سالانه از 6.81 درصد در ژوییه به 7.14 درصد در اوت شتاب گرفت که بالاتر از میزان مورد پیش بینی اقتصاددانان بود و باعث شد حداقل پنج بانک در نرخ تورم مورد پیش بینی تا پایان سال تجدیدنظر کنند.

    اقتصاد ترکیه حدود 2.9 درصد رشد می‌کند که کمتر از 4.2 درصد در سال 2013 است. در حالیکه اقتصاددانان انتظار دارند کسری حساب جاری ترکیه از 5.8 درصد در سال گذشته به پنج درصد در سال جاری کاهش پیدا کند، نرخ مذکور همچنان بالاترین کسری حساب جاری در میان کشورهای گروه 20 است و ترکیه را وادار می‌کند برای پوشش این کسری به سرمایه گذاران خارجی متکی شود. طبق آمار بانک مرکزی، سرمایه گذاران خارجی امسال 5.73 میلیارد دلار را از اوراق قرضه دولتی و بازارهای بورس ترکیه خارج کردند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، لیره از چهارشنبه گذشته که نگرانی‌های مربوط به رشد در قدرت‌های اقتصادی نوظهور و دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا بر نگرانیهای داخلی ترکیه اضافه شد، به طور مکرر به سطح پایینی سقوط کرد. این ارز پس از اینکه روز یکشنبه هفته جاری 16 سرباز بر اثر انفجار بمب توسط اعضای حزب پ.پ.ک کشته شدند، روز دوشنبه 1.3 درصد ضعیف شد و به 3.0465 لیره در برابر دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو