عصر بازار

راه‌اندازی بورس ارز به قانونمندی بازار منجر می‌شود

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی بورس ارز موجب قانونمند شدن بازار ارز به ویژه عرضه و تقاضای منصفانه خواهد شد.

راه‌اندازی بورس ارز به قانونمندی بازار منجر می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، حمید میر معینی با بیان این مطلب گفت: راه‌اندازی بورس ارز در شرایط فعلی اقتصادی و با توجه به پایان یافتن محدودیت های بین المللی بسیار مناسب است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سال 91 که صحبت راه‌اندازی بورس ارز در کشور مطرح شد، متاسفانه اقدامی در خصوص اجرایی شدن برداشته نشد لیکن این بار بحث راه اندازی بورس ارز از سوی نهادهای متولی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی  مطرح شده است و با توجه به آغاز دوران تازه اقتصادی در کشور که آن را «پسا تحریم» می نامیم و اصلی‌ترین ویژگی آن گسترش مبادلات تجاری است، راه اندازی بورس ارز بطور جدی مطرح است.

    وی تاکید کرد: با راه‌اندازی بورس ارز شاهد نظام‌مند شدن این بخش از اقتصاد شده و نوسانات نرخ ارز بیشتر و بهتر از گذشته کنترل خواهد شد.

    میر معینی در رابطه با راه اندازی بورس آتی ارز در بورس کالای ایران گفت: به نظر می‌رسد که این بورس بتواند در تک‌نرخی شدن و نرخ‌گذاری ارز مؤثر واقع شود، اما باید به این نکته دقت کنیم که معاملات ارز کاملا متفاوت از سایر کالاها و سکه آتی است لیکن با توجه به تجربه موفق بورس کالای ایران در کشف قیمت کالاهای پذیرش شده، امکان شکل‌گیری یک بستر اقتصادی مورد اطمینان برای معاملات آتی ارز در این بورس وجود دارد.

    وی راه‌اندازی بورس ارز را حرکتی در جهت ساماندهی بازار ارز دانست و گفت: راه‌اندازی بورس ارز در گام اول سبب می‌شود که محلی برای کارشناسی‌های بهتر و تحلیل‌های بیشتر در این بخش از اقتصاد وجود داشته باشد و در گام دوم و برقراری ثبات در این بازار راحت تر می توان برای آتی ارز تصمیم گیری کرد.

    کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه کارکرد همه بازارهای قانونمند در دنیا ساماندهی بخش‌هایی از اقتصاد است که تحت تأثیر هیجانات قرار می‌گیرند، گفت: اکنون با راه‌اندازی بورس ارز باید منتظر باشیم که ساختارهای این بخش از اقتصاد تحت تأثیر قوانین و مقرراتی قرار گیرد که بر اساس آن بتوان مشکلات یا تخلفات و جرائم ناشی از دست‌کاری‌های دلالان را در این بازار معاملاتی کاهش داد، البته تمام این موارد در صورت عملی خواهد بود که دولت تنها تنظیم کننده قیمت های ارزی کشور نباشد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که هر زمان کار راه اندازی بورس ارز آغاز شود مطمئنا زمان زیادی خواهد برد تا تاثیر خود را بر اقتصاد بگذارد. هم اکنون نیز اگر هر چه سریعتر از اقتصاد دولتی خارج شویم و به سمت خصوصی سازی و ایجاد ساختارهای مناسب برای ایجاد تحول در اقتصاد کشورمان پیش رویم می توانیم در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی