عصر بازار

حرکت اونس به سوی مرز ۱۱۰۰دلار

امید سهام طلا را ناامید کرد

عصر اعتبار- آرامش نسبی فلز زرد در صبح سومین روز کاری هفته نیز پابرجا ماند. اما جهش شاخص‌های بازارهای سهام اونس را ناچار به حرکت به سوی محدوده ۱۱۱۰ دلار کرد. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت ۱۱۲۱ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به بهای ۱۱۱۰ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

امید سهام طلا را ناامید کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که روز دوشنبه تنها یک دلار افت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه نیز به‌رغم افت‌و‌خیزهای محدود شاهد ثبات قیمت نهایی بود، ثباتی که همزمان با افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام ثبت شد. عاملی که در این روز از افت بیشتر اونس جلوگیری کرد تحولات بازار کالا بود. بازار کالا چندی است شاهد رشد قیمت نفت است. برخی کارشناسان معتقدند که نفت خام کف قیمتی خود را تجربه کرده و دیگر به کمترین سطوح در حدود 6 سال گذشته بازنخواهد گشت. این امر به رشد قیمت نفت و وضعیت طلا کمک کرده است. بازارهای سهام جهان در اولین روز کاری بازارهای آمریکا در هفته پس از تعطیلی روز کارگر، وضعیت یکپارچه ای نداشت، اما در کل شاهد افزایش مبادلات بود. شاخص سهام شانگهای که دوشنبه 5/ 2 درصد سقوط کرده بود، سه‌شنبه 9/ 2 درصد رشد کرد. شاخص نیکی ژاپن هم با 4/ 2 درصد افت به بدترین سطح در 7 ماه گذشته رسید. بازارهای سهام آمریکا شاهد رشد قابل‌توجهی بودند.

    اما چین که در هفته‌های گذشته با انتشار داده‌های بد اقتصادی بازارهای جهان را به هم ریخته بود، سه‌شنبه هم داده بد دیگری منتشر کرد. سه‌شنبه اعلام شد که صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آگوست نسبت به سال گذشته 5/ 5 درصد سقوط داشته است. واردات نیز در مدت مشابه 8/ 13 درصد افت داشته است. رقم واردات تقریبا همسو با انتظارات بود، اما رقم صادرات بسیار ضعیف‌تر از انتظار بود. از آن‌سو منطقه یورو در این روز اعلام کرد که بازبینی میزان تولید ناخالص سه ماه دوم سال 2015 رشد 4/ 0درصدی را نسبت به سه ماه نخست و رشد 5/ 1درصدی نسبت به سه ماه دوم سال 2014 نشان می‌دهد. این ارقام کمی بهتر از انتظارها بودند.

    اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های اندک پیرامون قیمت 1124 دلار آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت. رشد شاخص دلار، افت بهای نفت و رشد شاخص‌های بازارهای جهانی سهام صبح چهارشنبه اونس را در مسیر کاهش قرار دادند.

    شاخص نیکی ژاپن روز گذشته با جهشی کم‌سابقه 7/ 7 درصد رشد کرد. این بزرگ‌ترین رشد این شاخص از اکتبر سال 2008 میلادی بود. دیگر شاخص‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی هم روز خوبی داشتند. دلیل رشد شاخص‌ها، تاکید مقام‌های چین بر ادامه سیاست‌های محرک اقتصاد از یکسو داده‌های خوب منتشر شده از اقتصاد اروپا در روز سه‌شنبه از سوی دیگر بود. علاوه‌بر این عوامل تشدید حالت انتظاری نیز به افت اونس کمک کرد. بازارهای جهانی طلا همراه با دیگر بازارهای کالایی و مالی در انتظار برگزاری نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند. این نشست دو روزه هفته دیگر برگزار خواهد شد. مهم‌ترین مساله مورد بحث در این نشست، زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا است.

    در حالی که ادامه احیای ضعیف اقتصاد ایالات‌متحده احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی را تشدید کرده، شرایط اقتصاد جهان ممکن است این امر را به تعویق بیندازد. تحلیلگران بانک «ای ان زد استرالیا» معتقدند که نگرانی‌های مربوط به وضعیت اقتصادی چین و اوضاع بازار سهام می‌تواند مانع از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، نتیجه نهایی نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا قرار است 17 سپتامبر اعلام شود و این نشست تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت جهانی طلا خواهد داشت. بر اساس این گزارش «کامرز بانک» آلمان و بانک ای ان زد استرالیا اعلام کردند که قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر نشست فدرال رزرو خواهد بود و تا زمان اعلام نتایج این نشست قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی