عصر بازار

مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته‌ گذشته

از هزینه ۵۰ میلیون تومانی شغل تا خوش حسابی تعاونی‌ها در سیستم بانکی

عصر اعتبار- در هفته‌ای که گذشت تمام روزهای هفته به تعاون اختصاص داشت و برگزاری دهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، افتتاح نمایشگاه توانمندیهای بخش تعاون و آغاز به کار مرکز داوری اتاق تعاون ایران مهمترین رویدادهای حوزه تعاون بود.

از هزینه ۵۰ میلیون تومانی شغل تا خوش حسابی تعاونی‌ها در سیستم بانکی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن حضور در نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون، هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون را 50 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: اعلام این رقم در تعاونی‌ها در حالی است که در سایر صنایع هزینه ایجاد یک شغل نزدیک به 250 میلیون تومان برآورد می شود.

    سیدحمید کلانتری ‌به حضور بیش از 450 شرکت تعاونی از 31 استان کشور در نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون اشاره کرد و گسترش تعاملات شبکه‌ای، توسعه بازار و برند تعاونی‌ها و ارتقای کیفیت محصولات تعاونی را از جمله اهداف برگزاری آن برشمرد.

    وی درعین حال 63 درصد معوقات بانکی را مربوط به اشخاص حقیقی و شرکتهای حقوقی دانست و افزود: خوشبختانه تعاونی‌ها در این 63 درصد حضور ندارند و این امر نشان دهنده خوش حساب بودن تعاونی‌ها در سیستم بانکی کشور است.

    به گفته معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکتهای تعاونی به عنوان یکی از فعالان اقتصادی در قبال دریافت وام و تسهیلات و بازپرداخت آن به سیستم بانکی متعهد بوده‌اند.

    افتتاح مرکز داوری اتاق تعاون ایران از دیگر رویدادهای هفته جاری بود.

    به گفته بهمن عبدالهی - رییس اتاق تعاون ایران - راه‌اندازی این مرکز موجب کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه و رسیدگی تخصصی‌تر و کارشناسی تر پرونده‌های تعاونی می‌شود.

    وی گفت: راه‌اندازی مرکز داوری اتاق تعاون ایران با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان حقوق و قضا در تدوین آیین نامه این مرکز صورت گرفته است.

    اعلام بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌های مصرف از دیگر اخباری بود که این هفته انتشار یافت.

    آنطور که رییس اتاق تعاون ایران گفته مشکلات بخش تعاون در زمینه مالیات بر ارزش افزوده در سه حوزه نقص قانون، بحث اجرا و عدم فهم و شناخت تعاونی‌ها از قانون خلاصه می‌شود.

    وی افزود: متاسفانه اجرای همین قانون ناقص موجب مشکلاتی شده است و عدم شناخت تعاونگران از قانون نیز انتظارات بی موردی از جانب تعاونی‌ها به وجود آورده است.

    عبداللهی درعین حال از توافق با سازمان امور مالیاتی در خصوص بخشودگی تمام جرایم مربوط به عدم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در تعاونی‌های مصرف، ایجاد واحد تعاون در سازمان امور مالیاتی استانها و حضور نماینده بخش تعاون در شورایعالی مالیات خبر داد.

    رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اصناف مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند بر لزوم اجرای عدالت مالیاتی تاکید و ابراز امیدواری کرد با اجرای سیستم مالیاتی جدید در کشور تعاونی‌های توزیعی در آینده نزدیک اتفاقات خوبی را شاهد باشند.

    این هفته وزیر کار از رشد 50 درصدی تشکل‌ها در دو سال دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت که از گسترش تشکل‌ها حمایت می‌کند.

    علی ربیعی به نقش مثبت زنان در عرصه های اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: دولت برای پیشبرد برنامه های خود به مشارکت زنان نیاز دارد و از شکل‌گیری تشکلهای زنان استقبال می‌کند.

    وی همچنین در دهمین جشنواره تعاونی‌های برتر که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، تعاونی‌ها را کلید اشتغال بزرگ معرفی کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای که دولت در بحث اشتغال برای خود ترسیم کرده حرکت به سمت بنگاه‌های خرد و متوسط است.

    به گفته ربیعی دولت برای اشتغال بزرگ به تعاونی‌ها نیاز دارد چرا که تعاونی‌ها شیوه‌ای اقتصادی، انسانی و اخلاقی هستند که برای رشد و توسعه، تولید و اشتغال به کمک می‌آیند از این‌رو دولت سال‌های باقی‌مانده عمر خود را در کنار تعاونگران خواهد بود و از همه ظرفیت‌های بخش تعاون استفاده خواهد کرد.

    وزیر تعاون با اشاره به وجود یکصد تعاونی فعال در کشور، از احیای کمک های فنی به بخش تعاون خبر داد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یک ردیف اعتباری برای کمک به بخش تعاون اختصاص دادیم و کمک‌های فنی بخش تعاون را که سال‌های گذشته قطع شده بود مجدد احیاء کردیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی