عصر بازار

رویایی‌ترین تور برای ایرانی‌ها

سفر به قطب با ۱۶۴ میلیون تومان هزینه

عصر اعتبار- برای سفر به قطب شمال و جنوب به همراه‌ تورهای گردشگری، باید به ترتیب حدود ۱۰۰ و ۱۶۴ میلیون تومان هزینه کرد.

رویایی‌ترین تور برای ایرانی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز،  قطب جنوب به یکی از دو نقطه‌ای گفته می‌شود که خط واصل آن بر حول محور زمین منطبق است، به نقطه‌ای که در شمال زمین قرار دارد قطب شمال و دیگری که در جنوب قرار دارد قطب جنوب می‌گویند.

    قطب شمال و قطب جنوب هر دو سردند، چرا که هیچ نور مستقیمی از خورشید دریافت نمی‌کنند و روزها نیز همانند شب‌ها سرد و تاریک است.

    با وجود اینکه قطب شمال و قطب جنوب، قطب‌های مقابل و روبروی یکدیگرند اما هر دو به یک میزان نور خورشید دریافت می‌کنند، با این حال قطب جنوب خیلی سردتر از قطب شمال است.

    قاره غیر قابل سکونت
    با وجودی که عکس‌های بسیاری از مکتشفین قطب جنوب وجود دارد که پرچم‌هایشان را در یخ‌های قطب جنوب محکم می‌کنند اما قاره قطب جنوب تنها منطقه در کره زمین است که به هیچ کس تعلق ندارد. هنوز هم هیچ آثار تاریخی کشف نشده که نشان‌دهنده حضور مردم بومی در این منطقه باشد.

    در مقابل بیش از چهار میلیون نفر در منطقه شمالگان زندگی می‌کنند، چه در روستا‌های کوچک و چه در شهر‌ها مثل بارو در آلاسکا، ترومسو در نروژ و مورمانسک و سالکارد در روسیه.

    خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها
    به گزارش اقتصادنیوز، اکثر افراد فکر می‌کنند خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها زیستگاه مشترکی دارند اما این دیدگاه اشتباه است. پنگوئن‌ها فقط در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنند یعنی در منطقه جنوبگان، جایی که بر روی خشکی هیچ دشمن طبیعی ندارند. اگر پنگوئن‌ها و خرس‌های قطبی در یک منطقه مشترک زندگی می‌کردند آن وقت خرس‌ها هیچ نگرانی در مورد منابع غذایی نداشتند.

    در هر صورت این اتفاق نیافتاده است و پنگوئن‌ها به صورت پرندگانی در آمده‌اند که قادر به پرواز نیستند و بال‌های آنها به صورت باله در آمده‌اند که در موقع شنا کمک خوبی هستند. از طرف دیگر خرس‌های قطبی بزرگ‌ترین شکارچیان روی خشکی و بومی قطب شمال هستند. آنها در قسمت‌های یخ‌زده قطب شمال حکومت می‌کنند و از خوک‌های آبی، گاوهای دریایی و گاهی حتی نهنگ‌های کوچک تغذیه می‌کنند.

    متوسط دمای تابستان و زمستان در قطب
    بر اساس تحقیقات انجام شده، متوسط دمای فصل تابستان در قطب شمال صفر درجه و در قطب جنوب منفی 18 درجه سانتی‌گراد و متوسط دمای فصل زمستان در قطب شمال منفی 40 درجه و در قطب جنوب منفی 60 درجه سانتی‌گراد است.

     شاید آرزوی بسیاری از افراد در هر گوشه دنیا باشد که به قطب شمال یا جنوب سفر کند، به طور قطع در ایران نیز بسیاری از افراد آرزوی این سفر را دارند،‌ ظاهراً تورهای گردشگری نیز وجود دارند که این آرزو را محقق کنند، اما برآورده شدن این آرزو هزینه زیادی را می‌طلبد.

    در یکی از تورهای گردشگری، تور قطب شمال و جنوب نیز موجود است که هزینه سفر به قطب جنوب 45 هزار و 800 دلار و هزینه سفر به قطب شمال 27 هزار دلار است که به ترتیب معادل حدوداً 154 میلیون و 91 میلیون تومان می‌شود.

    سفر هفت روزه به قطب جنوب بر اساس این تور گردشگری به این صورت است که پروازی از تهران به سمت شیلی انجام می‌شود و بعد از آن با هواپیمای اختصاصی جت به طرف قاره قطب جنوب حرکت کرده و بر روی باند یخی نشسته و در چادرهای کمپ اصلی اقامت می‌کنند.

    البته بر اساس اطلاعات این تور هزینه پرواز از ایران به شیلی که حدود دو هزار و 400 دلار می‌شود و همچنین هزینه پرواز رفت و برگشت از سانتیاگو پایتخت شیلی به پانتا آرناس در جنوب شیلی نیز که حدود 350 دلار می‌شود بر عهده خود مسافر است که این هزینه‌ها خود حدود 10 میلیون تومان است.

    البته این تور در دی و بهمن‌ماه سال 1393 برگزار شده و به گفته مسئول این تور، برگزار شدن مجدد این تور در سال 1394 هنوز قطعی نشده است.

    همچنین سفر 15روزه به قطب شمال بر اساس این تور گردشگری به این صورت است که پروازی از تهران به سمت پایتخت فندلاند انجام می‌شود و یک روز بعد، پروازی به سمت شمال روسیه انجام می‌گیرد و به کشتی کروز یخ‌شکن انتقال می‌یابند و سفر دریایی به سمت شمال آغاز می‌شود.

    البته بر اساس اعلام این تور نیز هزینه پرواز بین المللی از ایران به فنلاند یا روسیه و هزینه پرواز چارتر از هلسینکی به مورمانسک و بالعکس که هزینه آن معادل دو هزار دلار می‌شود به عهده خود مسافر است که حدوداً معادل هفت میلیون تومان می‌شود، همچنین هزینه شام و ناهار در شهر نیز به عهده خود مسافر است.

     این تور نیز در جولای و آگوست سال 2016 و جولای 2017 برگزار می‌شود که هزینه این تور در سال 2016 حدود 27 هزار دلار و در سال 2017 حدود 28 هزار دلار تعیین شده است.

    بنابراین، به طور کلی برای سفر به قطب شمال و جنوب به همراه‌ تورهای گردشگری، باید به ترتیب حدود 100 میلیون و 164 میلیون تومان هزینه کرد.

    ساره ناصری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی