عصر بازار

افت ۲/ ۱ درصدی اونس در آستانه نشست فدرال رزرو

سومین کاهش هفتگی اونس

عصر اعتبار- اونس فلز زرد در هفته کاری گذشته از قیمت ۱۱۲۲ دلار به بهای ۱۱۰۸ دلار رسید تا در طول ۵ روز کاری ۲/ ۱ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده باشد.

سومین کاهش هفتگی اونس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افت اونس طلا در هفته گذشته، سومین هفته پیاپی افت این کالای گرانبها را رقم زد. کار اونس در آخرین روز هفته به آنجا رسید که به کانال 1000 دلار هم سرک کشید. این در حالی است که در روزهای گذشته انتظار برای مشخص شدن نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، از شمار معامله‌ها کاسته است. نشست پیش‌گفته روزهای 16 و 17 سپتامبر برگزار می‌شود که مهم‌ترین مساله مورد بررسی در آن زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا است. برگزاری این نشست پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را نیز دچار سردرگمی کرده است.

    اونس روز دوشنبه با یک دلار افت به قیمت 1121 دلار رسید. ثبات نسبی نخستین روز کاری هفته موضوع چندان عجیبی نبود؛ چراکه بازارهای آمریکای شمالی در این روز به مناسبت «روز کارگر» تعطیل بودند. از آنجا که بازار نیویورک مهم‌ترین تعیین‌کننده قیمت طلا در جهان است، بازارهای فعال در نخستین روز هفته میلادی نتوانستند قیمت طلا را چندان تکان دهند. این روند البته همیشگی نیست و بازارهای جهانی در صورت دریافت داده‌های مهم، حتی در صورت تعطیلی بازار نیویورک، شاهد نوسان‌هایی با دامنه زیاد می‌شوند. اونس در 5 روز کاری پیش از آن دوشنبه، حدود یک درصد افت کرده بود.

    اونس روز سه‌شنبه نیز به‌رغم افت‌و‌خیزهای محدود شاهد ثبات قیمت نهایی بود و روی همان قیمت 1121 دلار ایستاد. ثبات دومین روز کاری همزمان با افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام ثبت شد. عاملی که در این روز از افت بیشتر اونس جلوگیری کرد تحولات بازار کالا بود. بازار کالا چندی است شاهد رشد قیمت نفت است. بازارهای سهام جهان در اولین روز کاری بازارهای آمریکا در هفته پس از تعطیلی روز کارگر، وضعیت یکپارچه‌ای نداشت، اما در کل شاهد افزایش مبادلات بود. شاخص سهام شانگهای که دوشنبه 5/  2 درصد سقوط کرده بود، سه‌شنبه 9/ 2 درصد رشد کرد. شاخص نیکی ژاپن هم با 4/ 2 درصد افت به بدترین سطح در 7 ماه گذشته رسید. بازارهای سهام آمریکا شاهد رشد قابل‌توجهی بودند، اما چین که در هفته‌های گذشته با انتشار داده‌های بد اقتصادی بازارهای جهان را به هم ریخته بود، سه‌شنبه هم داده بد دیگری منتشر کرد. سه‌شنبه اعلام شد که صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آگوست نسبت به سال گذشته 5/ 5 درصد سقوط داشته است. واردات نیز در مدت مشابه 8/ 13 درصد افت داشته است. رقم واردات تقریبا همسو با انتظارات بود، اما رقم صادرات بسیار ضعیف‌تر از انتظار بود. از آنسو منطقه یورو در این روز اعلام کرد که بازبینی میزان تولید ناخالص سه ماه دوم سال 2015 رشد 4/  0درصدی را نسبت به سه ماه نخست و رشد 5/  1درصدی نسبت به سه ماه دوم سال 2014 نشان می‌دهد. این ارقام کمی بهتر از انتظارها بودند.

    اما چهارشنبه روز سقوط بود. اونس در این روز سقوطی 16 دلاری را تجربه کرد که قیمت را به کمترین سطح در یک ماه گذشته رساند. سقوط چهارشنبه عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و همچنین اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی بود. در این روز افزایش معاملات در بازارهای جهانی سهام، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. همزمان افت بهای نفت خام و رشد شاخص دلار فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. روز چهارشنبه شاخص سهام شانگهای 3/ 2 درصد رشد کرد؛ چراکه خبر ادامه سیاست‌های تحریکی دولت چین معامله‌گران این بازار را امیدوار کرد. شاخص سهام نیکی ژاپن هم چهارشنبه 7/ 7 درصد رشد کرد که بیشترین جهش روزانه این بازار از سال 2008 بود. رشد شاخص‌های آسیایی بازارهای اروپا و آمریکا را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

    پس از آن بازار در روز پنج‌شنبه شاهد رشد 5 دلاری بهای اونس در پی «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین اثرگذاری افزایشی عوامل خارجی بود. در چهارمین روز هفته، پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات آنی قابل مشاهده بود. همزمان افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به اونس کمک کرد تا از مرز 1100 دلار فاصله بگیرد. بازارهای سهام جهان روز پنج‌شنبه عمدتا افت کردند؛ زیرا معامله‌گران این بازارها با حالتی عصبی در انتظار مشخص شدن نتایج نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بودند. بازار سهام شانگهای روز پنج‌شنبه 4/ 1 درصد و نیکی ژاپن هم 5/ 2 درصد افت کرد. بازارهای آسیایی، بازارهای اروپا و آمریکا را هم تحت‌تاثیر قرار دادند. پنج‌شنبه اعلام شد بهای مصرف‌کننده چین در ماه آگوست نسبت به یک سال پیش از آن 2 درصد رشد کرده است. رشد بهای مصرف‌کننده هم 9/ 5 درصد اعلام شد که کمتر از انتظارها بود. بانک مرکزی انگلستان در این روز نرخ بهره خود را دست نخورده نگه داشت.

    اما اونس روز جمعه دوباره گرفتار مرز روانی تابستان 2015 شد، گرچه در نیمه دوم آخرین روز کاری دوباره از این مرز فاصله گرفت. کمترین قیمتی که روز جمعه ثبت شد 1097 دلار بود، ولی اونس در نهایت روی قیمت 1108 دلار ایستاد. روز جمعه در حالی که شاخص دلار افت کرد، بهای نفت خام نیز با افت روبه‌رو شد تا دو عامل خارجی مهم در بازار طلا اثری معکوس روی فلز زرد داشته باشند. در این روز وضعیت بازارهای سهام آمریکا بهتر از بازارهای آسیاسی و اروپایی بود. به این ترتیب اونس از روز دوشنبه وارد هفته‌کاری جدیدی می‌شود که در آن نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برگزار خواهد شد. نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا 17 سپتامبر به پایان خواهد رسید و اعلام نتایج این نشست می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

    در حالی که ادامه احیای ضعیف اقتصاد ایالات‌متحده احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی را تشدید کرده، شرایط اقتصاد جهان ممکن است این امر را به تعویق بیندازد. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود. البته نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین نیز می‌تواند عامل منفی دیگری برای قیمت طلا در روزهای آینده باشد. تا پایان هفته جاری آمارهای مهم اقتصادی چین نیز منتشر خواهد شد و این آمارها نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی