عصر بازار

انتظار بازارهای جهانی برای بیانیه پنج‌شنبه فدرال رزرو

چُرت سپتامبری اونس طلا

عصر اعتبار- هفته کاری سرنوشت‌ساز بازارهای جهانی روز گذشته آغاز شد، هفته‌ای که نخستین روز آن شاهد خواب نصفه‌و نیمه بازار طلا در نتیجه تشدید انتظار بود. از فردا چهارشنبه نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آغاز خواهد شد، نشستی که همه بازارهای کالایی و مالی در انتظار بیانیه پایانی آن هستند که روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. مهم‌ترین مساله بیانیه، افزایش یافتن یا نیافتن نرخ‌های بهره فدرال رزرو است، اما حتی اگر این اتفاق در نشست ماه سپتامبر هم نیفتد، احتمال افزایش نرخ‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی وجود دارد.

چُرت سپتامبری اونس طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب «انتظار» مهم‌ترین عامل اثرگذار روز دوشنبه بود. هر اونس فلز زرد که روز جمعه روی قیمت 1108 دلار ایستاده بود، روز گذشته نیز تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1107 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دوشنبه رقم خورده باشد. روز دوشنبه همزمان با نوسان‌های شاخص دلار و بهای نفت خام، شاخص‌های بازارهای سهام هم عموما نوسان‌های افزایشی محدود داشت.

    افزایش احتمالی نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست این هفته می‌تواند به نفع دلار و ضرر طلا تمام شود و عدم قطعیت موجود در بازارهای دارایی را کاهش دهد، اما حتی اگر این اتفاق نیفتد، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دو نشست دیگر تا پایان سال 2015 خواهد داشت. ادامه احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند به معنای قانع شدن مقام‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره برای اولین بار از اواخر سال 2006 شود، اما شرایط بد اقتصاد جهان می‌تواند چنین تصمیمی را به تعویق بیندازد. این ابهام پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای اونس طلا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان، 195 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 74 نفر معادل 38 درصد، افزایش و 81 نفر معادل 45درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند.

    34 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند، اما در نظرسنجی از کارشناسان حرفه‌ای، 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 45 درصد، افزایش و 7 نفر معادل 35 درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 20 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.اما در حالی که اکثر نگاه‌ها متوجه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا در هفته جاری است، موسسه سرمایه‌گذاری «کپیتال اکونومیکس» اعلام کرده که افزایش نرخ بهره آمریکا احتمالا تاثیری بر روند قیمت کالاهای مختلف از جمله طلا نخواهد داشت.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران موسسه کاپیتال اکونومیکس تاکید کردند که هنوز عوامل زیادی در بازارهای بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند و مانع از افت شدید قیمت این فلز زرد شود. بر اساس این گزارش به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا و تصمیم‌گیری درخصوص نرخ بهره خواهد بود. تحلیلگران این موسسه افزوده‌اند: «در حالی که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در شرایط کنونی 50-50 است، حتی اگر نرخ بهره در شرایط کنونی افزایش یابد، این مساله نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند قیمت طلا داشته باشد.» به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، حتی اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد نرخ بهره را در شرایط کنونی به‌صورت تدریجی افزایش دهد، انتشار اخبار مثبت اقتصادی در چین می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از افزایش نرخ بهره آمریکا را تا حد زیادی خنثی کند.

    فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره نیاز به انتشار آمارهای بهتر اقتصادی و افزایش نرخ تورم دارد. افزایش نرخ تورم در آمریکا نیز می‌تواند به نفع تقاضای طلا باشد. تحلیلگران موسسه کاپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کنند که قیمت هر اونس طلا تا پایان سه ماه چهارم امسال به بیش از 1200 دلار خواهد رسید.

    افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی جهان نیز می‌تواند عامل مهمی در افزایش تقاضا و قیمت طلا باشد. تحلیلگران این موسسه سرمایه‌گذاری معتقدند که انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در چین نیز می‌تواند موجب افزایش تقاضای طلا در بازار این کشور شود. رشد فصلی تقاضای طلا در بازار هند و آغاز جشن‌های سراسری در این کشور نیز عامل مهم تاثیرگذاری بر روند قیمت طلا در هفته‌های آینده خواهد بود. آغاز جشن‌های سال جدید چینی نیز می‌تواند تقاضای فیزیکی طلا در بازار این کشور را با افزایش روبه‌رو کند.


    Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/929290/#ixzz3lkC684WF

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی