عصر بازار

مصوبه افزایش ۲۰هزار تومانی حق مسکن کارگران شفاهی از آب درآمد

عصر اعتبار- عدم ذکر افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران در بخشنامه مزدی ۹۴ این بهانه را به دست مسئولان داده که اعلام کنند مگر قرار است "حق مسکن افزایش یابد؟" همین موجب شده تا ابهام برای اجرایی شدن این مصوبه بیشتر از قبل شود.

مصوبه افزایش ۲۰هزار تومانی حق مسکن کارگران شفاهی از آب درآمد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که حدود 7ماه از سال سپری شده است، اما هنوز خبری از تصویب افزایش 20هزار تومانی حق مسکن در هیات وزیران نیست.
    حق مسکن یکی از فاکتورهای تعیین مزد سال 94 بود که در دی ماه سال گذشته به اتفاق آرا نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار از 20 هزار به 40 هزار تومان افزایش یافت تا برای تایید نهایی به هیات دولت برود. ماه ها قبل علی ربیعی، وزیر کار در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا به قید فوریت افزایش 20 هزارتومانی حق مسکن مشمولان قانون کار در هیأت وزیران را دنبال کند.
    براساس قانون، هرگونه افزایش حق مسکن مشمولان قانون کار باید برای دریافت تأییدیه نهایی به هیات وزیران برود.اکنون مدت‌ها از تصویب این میزان افزایش در شورای عالی کار می‌گذرد اما هنوز خبری از تصویب در هیأت وزیران نیست.
    این در حالی است که مقامات دولتی بعضاً‌ ابراز بی اطلاعی در این زمینه کرده اند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت می‌گوید اطلاعی از سرانجام پرونده افزایش حق مسکن کارگران ندارد و در این باره باید مطالعه و پرس و جو کند.
    ابوالحسن فیروزآبادی؛ قائم مقام وزیر کار  درباره تعیین تکلیف افزایش حق مسکن، ضمن اظهار بی اطلاعی، درباره سرنوشت افزایش حق مسکن کارگران گفته بود: مگر قرار است حق مسکن کارگران افزایش یابد؟
    همچنین علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی چندی پیش در پاسخ به این سوال که ‌آیا پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران از 20 به 40 هزار تومان در هئیت دولت تصویب شده  یا در دستور کار قرار گرفته یا خیر گفت: نه، فعلاً تصمیمی گرفته نشده و در حال انجام فرآیند خودش است. هنگامی که درباره افزایش دستمزد صحبت کردیم بحث‌هایی پیرامون این موضوع شده که به موقع خودش در دستور کار قرار می‌گیرد.
    حال بعد از 7 ماه از مصوبه شورای عالی کار، با خبر شدیم که افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن در آخرین جلسه شورای عالی کار (جلسه تعیین دستمزد که روزهای پایانی سال قبل برگزار شد) مکتوب نشده و صرفاً توافق شفاهی بوده است. البته برخی از مسئولان وزارت کار مدعی هستند که تکلیف حق مسکن را در جلسات قبل از تعیین مزد روشن و به همین خاطر توافق مکتوب را منوط به تصویب هیئت وزیران کرده بودند. البته این افراد این ادعا را هم مطرح می کنند که توافق مکتوب برای حق مسکن پیش از تعیین مزد انجام شده بود.
    در ضمن با بررسی هایی که در متن کامل بخشنامه افزایش مزد 94 کارگران شده، دریافتیم، در هیچ کجای این بخشنامه خبری از افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران نیست. همچنین باید توجه کرد که عدم ذکر افزایش حق مسکن کارگران در بخشنامه مزدی 94 که از سوی وزیر کار ابلاغ شده بود، موجب شده تا این بهانه‌ای برای مسئولان شود که هنگام پیگیری سرانجام افزایش حق مسکن اعلام کنند "مگر قرار است افزایشی داشته باشیم؟"
    حال باید دید، آیا افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران با این تفاسیر برای همیشه منتفی می شود؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی